I.DAĻA
PĒDĒJO DIENU TĒLI
Ievads
Jo uzmanīgāk mēs iedziļināmies Rakstos, jo skaidrāk un saprotamāk kļūst
redzams visa tajos sarakstītā veselums un kopsakarība. Tā kļūst saprotams,
ka pati pēdējā “Tā Kunga diena” daudzējādā ziņā būs līdzīga visām Viņa
iepriekšējām “dienām”, un Viņa īpaši redzamajām izpausmēm cilvēku darbībā.
Tas būs laiks, kad “piepildīsies Dieva vārdi” (Atkl. 17:17), lai “piepildās
viss, kas ir rakstīts” (Lk. 21:22, 32) – rakstītais pravietojumos. Tāpēc
nebūs lieki ieskatīties Vecās Derības vēsturiskajās nodaļās, kura tēlos
pravieto par to, kam jānotiek Kunga Jēzus atnākšanas laikā. Sākumā iepazīsimies
ar šo Vecās Derības vēsturisko daļu. Īpaši spilgtiem pēdējo dienu tēliem
arī ir veltīta šī grāmatas daļa.
1. NODAĻA: PLŪDI
Rakstos ir īpaši uzsvērts, ka Noas dienas ir pirmtēls mūsu ēras 70.gadu
pēdējām dienām. Īpaši skaidri tas atspoguļots Mateja evanģēlija 24:37:
“Jo, kā bija Noas dienās, tā būs arī Cilvēka Dēla atnākšana”. Mēs apzināmies,
ka m.ē. 70.gadu notikumi un Kunga “atnākšana” norāda uz pēdējām dienām.
Nav pārsteidzoši, ka dažos fragmentos Izraēlas tiesāšana m.ē. 70.gadā
ir aprakstīta simboliskā valodā par plūdiem, kas vēlreiz pasaka to,
ka šie notikumi attiecas uz pēdējām dienām.
- Otrās Pētera vēstules 3.nodaļā ir aprakstīta jūdaisma sagraušana m.ē.
70.gada ugunīs, pretnostatot to izpostīšanai ar ūdeni Noas laikos. Šajā
nodaļā ir pieminēts, ka būs jaunas debesis un jauna zeme (Jes.65:17),
jo Kunga Jēzus atgriešanās laikā tiks sagrauts viss, kas pastāv tagad.
- Pravieša Nahuma grāmata apraksta pār Izraēlu tuvojošos tiesu kā zemestrīci
un visu iznīcinošus plūdus, lielos plūdus. Tā pati rakstu valoda, kas
izmantota plūdu aprakstīšanai 1. Mozus grāmatā.
- Pravieša Daniēla grāmatā aprakstīts, kā romieši m.ē. 70.gadā izposta
“pilsētu un svētnīcu … tam gals būs plūdos” (Dan. 9:26). Zīme, ka plūdi
uznāks pēkšņi kā Noas laikos.
- Pravieša Jesajas grāmatā tiesa pār Izraēlu salīdzināta ar “Noas ūdeņiem”.
Plūdu beigas, Izraēlas tiesāšanas beigas priekšvēstī otro atnākšanu.
- Tās Kunga Jēzus līdzības gaismā par cilvēku, kurš uzcēla savu māju
uz smiltīm, kā dēļ tā tika izpostīta uznākot lietavām(Mat. 7:25,27),
mēs redzam tiesas pār Jūdas namu m.ē. 70.gadu tēlu. Tie, kuri cēla uz
smiltīm, nepievēršot uzmanību Dieva vārdam, bija jūdi. Šo celtnieku
ietiepība aprakstīta arī Mat. 21:42; Ap.d. 4:11; 1. Pēt. 2:7; Mihas
3:10; Jer. 22:13.
- Plūdu ūdeņi pārklāja zemi piecus mēnešus. Jeruzalemes aplenkums m.ē.
70.gadā ilga tikpat, un tas notika trīs gadus pēc Romas kampaņas pret
Izraēlu sākuma. Šī kampaņa sākās m.ē. 67.gadā. Trīsarpus gadus ilgās
Izraēlas ciešanas sasniedza kulminācijas punktu m.ē. 70.gadā, un tas
norāda uz tikpat ilgu ciešanu periodu pēdējās dienās. Plūdi simbolizē
tiesāšanas perioda pēdējos mēnešus. Sīkāk tas ir iztirzāts 2.daļā. Katastrofai
un nelaimēm, kas ilga 5 mēnešus un ir aprakstītas Atkl. 9:10, var būt
tas pats pamats.
Un tā, Izraēlas stāvoklis m.ē. 70.g. nesa sevī Noas laiku pirmtēlu
un attiecas uz pēdējām dienām. Uz to norāda sakars starp tā laika posmu
un mūsu pēdējām dienām, kā redzams 2. Pētera vēstulē 3 un Kristus Eļļas
kalna sprediķa pravietojumā.
Visi fakti ir būtiski
Var apskatīt to, kas uzrakstīts par plūdu laikiem 1. Mozus grāmatā,
lai gūtu pārliecību par to, ka katra šī apraksta detaļa attiecas uz
mūsu laiku, jo mēs izjūtam to pašu spriedzi, ko Noa izjuta lietus gaidās.
Atzīmēsim, ka Jēzus atgriešanās ir aprakstīta kā lietus 2. Sam. 23:4,
Hoz. 6:3; Joēla 2:23.
- Demogrāfiskais sprādziens mūsdienās atbilst tam, kas notika Noas laikā.
Tad dzīves ilgums noveda pie tā, ka katra sieviete varēja dzemdēt līdz
200 bērniem. Neeksistējot mūsdienām raksturīgajiem bremzējošajiem faktoriem,
kā: nelabvēlīgs klimats, dzīves telpa, 6 000 gadu ilgo cilvēku sugas
deģenerāciju, ir pilnīgi iespējams, ka desmit paaudžu laikā no Ādama
līdz Noam pasaules gaismu ieraudzīja tikpat daudz cilvēku, cik visā
periodā pēc tam.
- Dzīves ilgums noveda pie zināšanu un prasmes uzkrāšanās mākslā un
zinātnēs. 1. Moz. 4:22 stāsta par Tubal-Kainu (Noas laikabiedru), “kas
bija visādu vara un dzelzs rīku kalējs”, bet Jūbals bija “tēvs tiem,
kas spēlē cītaras un stabules” (1. Moz. 4:21).
- Dievs redzēja, ka “cilvēka sirds tieksmes ir ļaunas no mazām dienām”
(1. Moz. 8:21), bet ne no dzimšanas – tas liecina par to, ka Dievs lielāku
uzsvaru liek uz dzīves apstākļiem (kā ietekmējošu faktoru) nekā uz cilvēka
iekšķīgo grēcību. Tas apstiprina to, ka pats bīstamākais laiks bija
tieši jaunība. Bet kā ir tagad?
- Nav šaubu, ka pirmā lielā Kaina uzceltā pilsēta (1. Moz. 4:17) kļuva
par citu pilsētu prototipu. Sarežģītā, egoisma pilnā pilsētas dzīve,
kā tas varētu likties Noas laikā, pilnībā atkārtojas mūsdienīgajā pasaulē.
- “…tiek atriebts… Lamehs septiņdesmit septiņkārt” (1. Moz. 4:24) –
šī lielīšanās ir kara sagatavošana. Atriebšanās gars savu “tiesību”
aizstāvēšanas kontekstā – vai tas neatgādina šo zemi šodien?
- Uzsverot to, ka kāds ir “tēvs telts iemītniekiem; tēvs tiem kas spēlē;
visādu rīku kalējs” (1. Moz. 4:20-22), parāda, ka, tāpat kā mūsdienās,
tāpat arī tolaik pastāvēja apvienības un komerciālie karteļi.
- “bet zeme bija … pilna varas darbu” (1. Moz. 6:11), un tam nav vajadzīgi
komentāri. Tie paši vārdi ir sastopami Ecēh. 8:17. Pants no 1. Moz.
6:13 vēlreiz atkārtojas Ecēh. 7:2,3,6, kas dod sapratni, ka Ecēhiēls
apraksta m.ē. 70.g. notikumus. Plūdi – skaidrs m.ē. 70.g. pirmtēls,
un fragmentiem kas attiecas uz to, arī ir jābūt ar tā saturu.
- “Ļauni ļaudis vai uzbrucēji” ir attiecināmi uz iedomīgām cilvēku grupām,
kas dižodamies aizskar citus cilvēkus. Ījaba 22:15-17 mēs atrodam tam
apstiprinājumu. Salīdziniet to ar savstarpēju rēķinu kārtošanu noziedzīgu
grupējumu starpā un iebiedēšanu Amerikās un daudzās trešās pasaules
valstīs.
- Ījaba 22:15-18 ir vārdi, kas raksturo cilvēkus kā ļaunus un bezdievīgus
tieši plūdu priekšvakarā, jo tie piepildīja savus namus ar materiāliem
labumiem, t.i., materiālā labklājība visiem stāvēja augstāk par pašaizliedzīgu
kalpošanu Dievam. To pašu mēs vērojam šodien.
- Viena no nedaudzajām sievietēm, kuras minētas kā Noas laikabiedres,
bija Ada (“rota”). Tieši tādas sievietes Dieva dēli ņēma par sievām,
“kas tiem labāk patika” (1. Moz. 6:2). Un vai tāds lietu stāvoklis neatspoguļo
mūsu laikus? Atzīmējiet, ka trīs Svētajos Rakstos pieminētie laika posmi
ir tieši saistīti ar pēdējām dienām – Sodoma, Noas laiks, Izraēla pirms
m.ē. 70.gada. Šajā laikā uzplauka amorāla uzvedība un dzīves veids.
Tagad mēs redzam to pašu ainu.
- Kunga Jēzus eklēsijas (draudzes) iekšienē notiekošais norāda uz drīzu
Viņa atnākšanu. Pirms plūdiem Dieva dēli apprecēja cilvēku meitas (1.
Moz. 6:2), patiesie ticīgie apprecējās ar tiem (tām), kas nebija patiesībā
(kā mēs teiktu). Tā ir ļoti nopietna problēma arī šajās dienās. 1950.-jos
gados viena no sešām laulībām bija ar neticībnieku, bet 1980.-jos –
viena no četrām.
- Un vai tad no tā nav skaidrs, ka mēs ieejam pēdējās dienās? Tomēr
apzīmējums “Dieva dēli” visbiežāk attiecas uz Izraēla tautu (Jes. 43:6,7;
63:8; Jer. 31:20; Ecēh. 16:20; Mal. 1:6; 3:7). Arī šeit skaidri norādīts,
ka jauktās laulības ebrejiem būs viena no galvenajām problēmām pēdējās
dienās.
- Dieva dēlu atkāpšanās no ticības un pasaules atteikšanās klausīties
Noas pareģojumā (2. Pēt. 2:5) noveda pie eklēsijas samazināšanās, līdz
palika tikai 9 spēcīgi locekļi. “Metuzāls” nozīmē – “kad viņš nomirs,
tas atnāks” – pieņemams, ka viņš nomira dažas dienas vai nedēļas pirms
plūdiem. Mēs varam iedomāties, kā ļaudis viens pēc otra pameta baznīcu,
līdz ar Nou palika tikai vecākais brālis (Metuzāla vecvectēvs) un viņa
trīs ticīgie dēli (bez šaubām, viņam bija arī citi bērni, kuri nenoturējās
pret pasaulīgo ietekmi). Mūsu eklēsiju skaitliskā samazināšanās un vispārējās
vienaldzības augšana pret sprediķošanu nedrīkst likt mums vilties un
šķelties, - neskatoties uz visu negatīvo, Svēto Rakstu Labā Vēsts ir
jāaiznes pasaulei. Un Labajai Vēstij ir noteikti jāsatur informācija
par to, ka mēs dzīvojam pēdējās dienās. Vienīgi tie, kas pārdzīvoja
“pēdējo dienu” kārdināšanas pirms plūdiem, kļuva par vienas ģimenes
locekļiem. Noa ir saukts par “astoto” (2. Pēt. 2:5), - šķirstā izglābās
astoņi cilvēki, viņš bija “astotais” viņu vidū. Ģimenē vieglāk pārdzīvot
pēdējās dienas. Tie trīs, kas izbēga Sodomas tiesai (vēl viens pēdējo
dienu prototips), bija vienas ģimenes locekļi. Apsveicams ir fakts,
ka mūsu brālības visstiprākie ticības biedri nāk visbiežāk no ticībā
spēcīgām ģimenēm.
Dieva sirdij, kā mēs teicām, ir daudz iemeslu sarūgtinājumam. Dievs
vēro mūs un grib, lai garā mēs atdalītos no šīs bezcerīgās pasaules.
Lietus gaidās
Uzmanīga 1. Moz. 7:7,10,13,16 lasīšana sniedz mums izpratni, ka Noa
šķirstā iegāja divreiz – pirmo reizi septiņas dienas pirms plūdiem un
otrreiz pēc tam, kad viņš šķirstā ieveda visus dzīvniekus. Ieejot šķirstā
otro reizi, viņš aizbultējās. Pirmajā Pētera 3 Pēteris izvirza pieņēmumu,
ka šķirsta nozīmē ir divējāda – pastāvēšana Kristū caur kristīšanos
un glābšanās no nelaimēm un bēdām, kas uznāks pasaulei pēdējās dienās.
To paredz ar Noas ieiešanu šķirstā pirmo un otro reizi. Ja mūsu kristīšanās
līdzinās Noas pirmajai ieiešanai šķirstā, tad mūsu sajūtas Kristus atnākšanas
gaidās ir līdzīgas tām, kad Noa pacietīgi un godīgi gaidīja, - septiņas
dienas viņš gaidīja lietu (otrās atnākšanas pirmtēls). Pēc grēku piedošanas
mums jādzīvo tā, it kā otrajai atnākšanai jābūt ne vēlāk kā pēc nedēļas.
Noam un viņa ģimenei viss norisinājās vienas nedēļas laikā – tikai dažās
dienās un stundās. Taču apziņas dzīlēs viņi izjuta visa notiekošā realitāti.
Metuzāla nāve pirms viņu ieiešanas šķirstā atgādināja viņiem par to,
cik ātri paiet laiks. Mūsu jūtām jābūt tikpat spēcīgām, kā tām, kas
valdīja pār viņiem šķirstā. Nekad iepriekš viņi nebija izjutuši tādu
atsvešināšanos no pasaules, kurai bija palicis tik maz laika baudām.
Vai gan viņi maksātu par savām mājām, fermām, materiālajām bagātībām,
ja zinātu, cik maz laika viņiem atlicis? Šajā faktā mums ir dota laba
mācība. Šo pasaulīgo cilvēku prāts būtu šķirsta varā, viņu ticības simbola
varā, ticības, kas gājusi mazumā pēdējos gados. “Ticībā Noa, dievbijīgs
būdams, saņēma Dieva aizrādījumu par vēl neredzamo un savā gādībā uztaisīja
šķirstu sava nama glābšanai” (Ebr. 11:7). Šeit ir piemērs mums – mums
jābūt uzticīgiem patiesībai – šķirstam, Kristum, mūsu Kungam un Viņa
baznīcai.
Bēgšana no vētras
Dzīvnieki bija savākti no visas pasaules. Tie nevarēja būt svētie –
svētos pārstāvēja Noas ģimene. Tāpēc var pieņemt, ka dzīvnieki ir to
cilvēku no pasaules pirmtēls, kas pārdzīvos tiesu, pateicoties savai
saskarsmei ar mums. Šis pieņēmums mūs uzmundrina un atbalsta patiesības
sludināšanas darbā. Iespējams, ka ne visi pieņems kristības, bet daudzi
cilvēki kļūs par lieciniekiem, un viņiem parādīsies cerība pārvarēt
pasauli un dzīvot nākošajā gaišajā laikmetā, līdzīgam tam, kas sekoja
lielajiem plūdiem. Šķirstā nokļuva daudz vairāk šķīsto dzīvnieku nekā
nešķīsto. Apustuļu darbos 10 Pēteri piemeklē vīzija, ka šķīstie dzīvnieki
personificē ebrejus, bet nešķīstie – pagānus (citas tautas). Vai tas
nozīmē, ka lielākā daļa ebreju pārdzīvos Dieva tiesāšanu, kas sagaida
pasauli, salīdzinot ar citām tautām? Zinot, ka ļoti daudziem ebrejiem
būs jāmirst tajās dienās, var domāt, ka tikai nedaudz cilvēku no citām
tautām to visu pārdzīvos.
Tas ļauj mums paskatīties uz Zelta Tūkstošgades iedzīvotājiem citā gaismā.
Ja katrs svētais valdīs pār nedaudziem mirstīgajiem, kā apstiprina Atkl.
5:10 un līdzība par desmit un piecām pilsētām, tad pilsētu apdzīvotībai
nevajadzētu būt lielai. Visa tauta pulcēsies Jeruzalemē uz Būdiņu svētkiem
(Cah. 14), kas arī liek domāt, ka iedzīvotāju skaits būs mazāks par
patreizējo skaitu. Viss, kas palika aiz šķirsta sienām, tika iznīcināts
plūdos. Kā tas notika, mēs varam tikai minēt un nojaust. Tā arī pēdējās
dienās ir sagaidāma pilnīgi visa uz zemes esošā iznīcināšana, pāri paliks
tikai saujiņa izdzīvojušo cilvēku. “Tā Viņš iznīcināja visu dzīvo, kas
bija zemes virsū, no cilvēka līdz pat lopiem, rāpuļiem un putniem gaisā
visi tika iznīcināti. Palika vienīgi Noa un tie, kas bija ar viņu šķirstā”
(1. Moz. 7:23). Nākošo tiesu pārdzīvos tikai neliels skaits cilvēku
un dzīvnieku. Tas, ka vīģes koks palika dzīvs, liecina par to, ka nebija
pilnīgas iznīcības. Tamlīdzīga iznīcināšana ir it kā tā pirmtēls, kas
būs pēdējās dienās. “Es aizraušu, jā, tiešām Es rautin aizraušu visu,
kas zemes virsū … Es atstāšu zemi bez cilvēkiem un lopiem, bez debesu
putniem un jūras zivīm; Es likšu lai pazūd visa apgrēcība, tāpat arī
visi bezdievīgie, tiešām, Es iznīdēšu ļaudis virs zemes! … Jo šī diena
ir niknuma diena, tā ir skumju un baiļu diena … mākoņu un miglas diena
… Es iedvesīšu ļaudīm bailes, ka tie staigās apkārt taustīdamies kā
akli …” (Cefanjas 1:2,3,15,17). Tas līdzinās valodai, kādā aprakstīti
plūdi; aklo ļaužu apraksts ir saistībā ar Cah. 14:12, kur atainots tas,
kas notiks ar Izraēlas iekarotājiem – “… viņu acis sāks trūdēt savos
dobumos”. (Akluma skartie Sodomas iedzīvotāji kļuva par vēl vienu pēdējo
dienu prototipu). Jes. 54:9,10 ir apsolīts, ka otrās atnākšanas laikā
izraudzīto cilvēku atlikuma labā nenotiks absolūta iznīcināšana. “Tas
notiks kā Noas plūdu laikā. Kā Es toreiz zvērēju, ka Noas ūdeņi vairs
nepārplūdinās zemi, tā Es tagad zvēru – uz tevi vairs nedusmošos un
tevi nerāšu. Lai arī kalni atkāptos un pakalni sakustētos, bet Mana
žēlastība neatkāpsies no tevis un Mana derība nešķobīsies,” saka Tas
Kungs, tavs apžēlotājs”. Notiks katastrofa, līdzīga tai, kas bija uz
zemes plūdu laikā. Tas notiks ar Izraēlu pēdējās dienās, bet mums tas
nav jāuzskata par pārkāpumu attiecībā uz Dieva derību un tās attiecībām
ar ticīgajiem, ar patieso Viņa tautu. Ebr.11:1,7 pasvītrots, ka Noa
patiesi noticēja Dieva pravietojumam par plūdu uznākšanu un dievbijīgi
sagatavoja šķirstu sava nama glābšanai. Fiziskā pasaule ap mums izmainīsies
līdz nepazīšanai, sekojoši, mums labāk samierināties ar domu, ka viss
ap mums pastāvošais pāries.
Noam vajadzēja uztaisīt “šķirstu sava nama glābšanai … [lai] kļūtu …
taisnības mantinieks” (Ebr. 11:7). Mēs zinām, ka šķirsts simbolizē Kristu.
Par Noas atbildi tam kļuva viņa gatavība, cik iespējams drīzāk atdalīties
no pasaules, t.i., viņa personīgais taisnīgums. Viņš nopietni uztvēra
brīdinājumu, ka grēcinieki drīz tiks iznīcināti. Protams, ka Noa bija
grēcīgs kā mēs visi, tomēr viņš ticībā sauca pēc Dieva, lūdza Dievu
skaitīt viņu par pravieti, lai izglābtos grēcīgo tiesas laikā. Un tā
viņš kļuva par pravieti! Viņš parādīja savu ticību fiziskā darbībā,
pateicoties kam Dievs Nou attaisnoja – viņa ticība noveda pie šķirsta
taisīšanas, kā mūsu ticība ved pie kristīšanās Kristū. Caur Kristu Dievs
“izklīdināja tos, kas ir lieli savā sirdsprātā” (Lk. 1:51). Tas ir citāts
no 1. Moz. 6:5 – tā ir atsauce uz cilvēka sirds grēcīgumu, kas valdīja
pirms plūdiem. Ir skaidrāks par skaidru, ka mēs plūdu notikumos saskatām
divkāršu priekšvēstījumu: mūsu glābšanu no grēcīgo tiesāšanas un pēdējo
dienu notikumus, kad fiziskā glābšana tiks pavēstīta. Mēs atrodamies
Noas stāvoklī. Mēs skaidri varam saredzēt tiesu, kurai tiks pakļauts
grēks. Pēc savas dabas mēs esam daļa no tā grēka, ko notiesās. Par mūsu
atbildi nedrīkst kļūt pārliecība par savu personīgo taisnīgumu, kas
var rasties mūsu fiziskās atdalīšanās no pasaules rezultātā. Mums jāiedvesmojas
no Kristus atgriešanās realitātes, no pārliecības, ka Kristus taisnīgums
sedz mūs, ka nenovēršamā grēka iznīcināšana mūs neskars. Līdz Kristus
atgriešanās brīdim ir palicis pavisam maz laika, tāpēc mums jāapgūst
Noas mācība: mazāk uzmanības veltīt savām lietām un “kļūt taisnības
mantiniekiem”.