|
8.3.
DIEVA NEKONSEKVENCE
Kas sekos, protams, ir diezgan sarežģīti
– pirmajā lasīšanas reizē. Bet neatkāpieties,
lūdzu. Jo katram patiesam Bībeles studētājam, katram
patiesam Dieva sekotājam nāksies saskarties ar paradoksiem
un pretrunām, kuras var būt ļoti satraucošas, kamēr
mēs neizveidosim sev ietvaru, kurā mēs tos varam ievietot,
un kurā tie kļūst saprotami.
Tas, ko es jums gribu pateikt ir, ka
Dievs ir ļoti nekonsekvents – mūsu cilvēciskajā
skatījumā. Patiešām, jo dziļāk mēs
analizējam Bībeli, jo vairāk mēs pārdomājam
Dieva ceļus, jo skaidrāk kļūst tas, ka pretrunas
un paradoksi caurvij visu mums domāto Dieva pašatklāsmes
struktūru. Protams, ir acīmredzami paradoksi un pretrunas,
kas ir viegli atšķetināmi. Bet ir arī citi, es gribētu
teikt, kurus atrisināt nav mūsu spēkos. Tieši kāpēc
Dievs atklāj Sevi tādā veidā ir grūti pilnībā
saprast. Bet iespējams, ka viens vienkāršs iemesls ir,
ka Viņš grib likt mums saprast, cik lielā mērā
Viņa ceļi ir augstāki par mūsējiem; Viņš
vēlas iedvest mums daudz dziļāku garīgu pazemību,
dziļāku tā izjūtu, ka kā suns ir cilvēkam,
tā cilvēks ir Dievam. Šajā sakarībā būtisks
ir vārds “pieņemt”. Suns pieņem savu atkarību
no saimnieka, viņš mīl savu saimnieku, bet viņš
apzinās, ka saimnieka rīcība viņam vienkārši
nav saprotama. Ja Dievs nav nekonsekvents, tas nozīmē,
ka Dievam ir vienmēr jāizskatās konsekventam cilvēka
skatījumā. Tas nozīmētu, ka Dievam ir jārīkojas
un jāizskaidro Sevi tā, lai tas skaidri un saprotami iekļautos
mūsu cilvēciskajos terminos. Šķiet, ka to mēs
arī vēlētos: tādu Dievu, kas ir pārcilvēks,
cilvēks kā mēs, bet vienkārši visspēcīgs.
Taču Dievs ir Dievs, nevis pārcilvēks. Tādēļ
Viņa ceļiem un domām ir jābūt būtiski
augstākiem par mūsējiem; cik augstākas debesis ir
pār zemi (Jes.55:9). Un ja mēs to visā nopietnībā
pieņemam, ir acīmredzami, ka Dievs rīkosies tā,
ka tas mums liksies pilnīgi neizprotami un nekonsekventi; nevis
vienkārši grūti saprotami, bet pilnīgi nesavienojami
ar mūsu izpratni. Ne mazāk to parāda arī cilvēka
glābšanas noslēpums, kuru Viņš izveidoja Kristū.
Sieva no Tekojas saprata kaut ko no tā, kad viņa teica: “Mirt
taču mums visiem ir jāmirst: mēs esam kā ūdens,
kas zemē izliets un kuru nav vairs iespējams sasmelt. Bet
Dievs...domādams pārdomā, lai atmestais netiktu arī
Viņa atmests” (2.Sam.14:14). Viņas domas pamatā bija,
kā Dievs savā ziņā pārkāpj Savus Paša
likumus, tā protams arī Dāvidam varētu piemist tāds
pats žēlsirdības gars un viņš varētu glābt
kādu, kam pēc taisnības pienāktos nāves sods.
Apgalvojumus sekojošajās
pirmajās divās slejās varētu atbalstīt ar daudziem
Bībeles pantiem un mācībām. Tie nav šeit doti,
jo šīs nodarbības mērķis nav pašu
šo problēmu analīze,
bet gan pretrunības princips kā tāds.
1. princips
1. Pastāv iepriekš
nolemtība par to, ka cilvēki vai nu būs Valstībā,
vai nebūs. Iepriekš nolemtība nav tajā, ka
mēs tapsim aicināti, proti, mums tiks dota iespēja;
jau iepriekš ir nolemts, ka daži sasniegs Kristus tēlu
savā dzīvē. Citi klups pret Dieva vārdu tāpēc,
ka tas jau iepriekš bija tā nolemts. |
2.princips
Dievs kritizē tos, kas neklausa
Dieva vārdu, un Viņam patīk taisno paklausība.
Citiem vārdiem sakot, pastāv brīva izvēle. |
Komentārs
Parasti mēs cenšamies
to skaidrot, sakot, ka Dieva iepriekš nolemtība ņem
vērā mūsu brīvas gribas lēmumus. Taču
tas ne tikai nekur nav teikts Rakstos; tas padara pašu iepriekš
nolemtības principu par neesošu. Rom.9 Pāvils iztirzā
šo problēmu; un viņš nesāk runāt
par brīvu izvēli. Viņš tikai saka, ka mēs
jau nebūsim tie, kas apšaubīs Dieva izvēli,
ja Viņš nolems kādu iznīcībai. Un šajā
kontekstā Pāvils saka, ka neizskaidrojamajai iepriekš
nolemtībai kā tādai jau jāliek mums izjust
pazemību, tāpat kā Izraēlam bija jāizjūt
pazemība, jo Dievs bija viņus izvēlējies ne
jau tāpēc, ka viņi gribēja būt paklausīgi.
|
2.Ādamam
bija jāmirst tai dienā, kad viņš nobaudīja
ābolu.
Neviens nevar izpirkt brāļa
grēkus vai nest cita noziegumus (Ecēh.18:20).
|
Bet viņš
nenomira.
Bet Kristus kā cilvēks
uzņēmās mūsu grēku nešanu. |
Tas ir viens no skaistākajiem
pestīšanas noslēpumiem. Nav pestīšanas
teorijas, kas izskaidrotu pestīšanas paradoksu. |
3.
Ninivei bija jābūt galīgi nopostītai četrdesmit
dienas pēc Jonas sludināšanas, neraugoties uz to,
vai tā nožēlos savus grēkus. |
Dievs pārdomāja.
Tas nenotika. |
Dieva vārds
mums tiek pasniegts kā allaž pareizs, uz kuru var paļauties,
kā tas galu galā arī ir. |
4.
Dieva nodoms ir nemainīgs; Viņš atklāj Sevi,
un mums ir jāpieņem, ka notiks tā, kā Viņš
ir teicis.
Dievs teica, ka Viņš
izvedīs Izraēliešus no Ēģiptes un ievedīs
tos Kānaāna zemē. |
Cilvēku
lūgšanas un uzvešanās var mainīt Dieva
izteikto nodomu.
Dievs izveda viņus no Ēģiptes
un nogalināja tos tuksnesī, kā tie bija baidījušies.
Viņš mainīja Savu nodomu pusceļā (4.Moz.14:35).
|
Dieva nodoms
mums ir pasniegts kā cieta klints, kāds tas arī
ir galu galā. Nepārprotami kā šeit tā
arī augstākminētajos 1.un 2. punktos Dievs prasa,
lai mēs ticētu, ka Viņa vārds un nodoms ir
drošs no Viņa redzes viedokļa, kaut gan cilvēku
acīs Viņa vārds un nodoms var izskatīties
ļoti nepastāvīgs. |
5.
Pastāv skaidri noteikts Kristus atgriešanās laiks,
ko Dievs ir noteicis no paša sākuma, pēc tam, kad
būs notikušas noteiktas lietas.
Dievs uzklausa mūs, ja mēs
paļaujamies uz Viņu un lūdzam pēc Viņa
prāta (1.Jņ.5:14 utt.). |
Šķiet,
ka Salamans būtu varējis kļūt par Mesiju,
ja viņš būtu palicis ticībā; Kristus
būtu varējis nodibināt Valstību pirmajā
gadsimtā, ja Izraēls būtu viņu pieņēmis.
Daudzi panti liek domāt, ka mūsu lūgšanas,
visas mūsu draudzes garīguma pieaugums, Evaņģēlija
izplatība visā pasaulē un Izraēla atgriešanās,
citu starpā, var paātrināt Kristus atnākšanu.
Bet ir arī piemēri,
kad Dievs uzklausa tos, kuros nav pilnas paļāvības
uz Dievu un pat tos, kas vēlāk būs nosodīti
(Caharijas; ticīgie lūdz par Pētera atbrīvošanu;
Mt.7:21-23). |
Šis nu
ir paradokss, kas nav samierināms.
Saikne starp ticību un Dieva
uzklausītu lūgšanu nav tik vienkārša,
kā tas izskan dažos pantos. Dievs strādā ar
mums daudz augstākā līmenī, nevis vienkārši
atsaucoties uz mūsu vārdiem par zīmi tam, ka Viņš
pieņem mūsu ticību. |
6.
Dievs neieredz šķiršanos. Viņš atļāva
Izraēliešiem šķirties tikai “jūsu cietsirdības
dēļ”. Pēc Mozus likuma, Dievs aizliedza savai tautai
vēlreiz apprecēt šķirto sievu.
Dieva likumi ir absolūti
un Viņš brīdina ar pagātnes piemēru palīdzību,
lai mēs tos nepārkāptu. |
Bet Dievs šķīrās
no Izraēla, Savas sievas, jo tā bija neuzticīga.
Taču Viņš lūdz to atgriezties pie Viņa
un atkal apprecēties. Viņš pārkāpj Pats
Savu likumu, pieļaujot “negantību”, kā Viņš
to nosauc, lai parādītu Savu mīlestību pret
Izraēlu. Līdzīgi, likums māca, ka pirmdzimtajam
ir tiesības uz dubultu mantojumu salīdzinājumā
ar brāļiem, bet mēs esam darīti par Kristus
līdzmantiniekiem (Rom.8:17). Tas ir vēl viens žēlsirdības
paradokss.
Taču Viņš piekāpjas
cilvēku vājuma priekšā (skat 2.7), atgādinājis
Izraēlam, kā viņi grēkoja ar midiānietēm,
Viņš atļauj tiem paturēt neprecētas midiānietes
par sievām (4.Moz.31:16,18). |
Tas izklausās
tā, it kā Dievs teiktu “Dari, kā Es saku, nevis
kā Es daru’. Augot mēs sagaidām, ka mūsu vecāki,
skolotāji, priekšnieki būs konsekventi, rādīs
mums tās uzvedības piemēru, kuram viņi grib,
lai mēs sekotu savā dzīvē. Un kad mēs
kļūstam par vecākiem, skolotājiem, priekšniekiem,
mēs jūtam, ka arī mums ir tā jārīkojas...bet
Dievs ir tikai kā Tēvs mums daudzējādā
ziņā. Viņš ir Dievs, nevis cilvēks; un
tā, Viņš nebūs tik konsekvents, kādam
ir cilvēku tēvam jābūt.
Tāda ir Viņa žēlastība
pret mums, un, kas ir vēl būtiskāk, Viņa kvēlā
vēlēšanās izglābt cilvēkus, kas
varētu arī nesasniegt glābšanu pilnīgas
pakļāvības trūkuma dēļ. |
7.
Dāvids slepkavoja, bija laulības pārkāpējs
un bija rīkojies pārgalvīgi (2.Sam.12:9 salīdz.
ar 4.Moz.15:31). Taču Dievs neievēroja šos grēkus
it kā tie būtu ‘virspusēji’ grēki;
patiesais vīrs Dāvids bija Dieva pieņemts un pacelts
kā brīnumains piemērs visiem ticīgajiem.
Līdzīgi, arī Ābrahāms,
Īzāks un Jēkabs bija vien cilvēki, kuriem
piemita šīs ‘virspusējās’ vājības
(ja vien tādas patiešām pastāv). Taču
viņi tiek pieskaitīti ticības pamatlicējiem.
|
Uzas grēks,
pastiepjot roku pret šķirstu tiek aprakstīts tā,
it kā viņš to darīja, lai palīdzētu
Dievam; viņš mīlēja Dievu, kā viņš
to prata. Taču Dievs izdzēsa viņa dzīvību,
šķietami, par šo vienīgo grēku. Arī
Mozum bija liegts ieiet apsolītajā zemē viena grēka
dēļ. Ēlis rakstos attēlots kā lāga
vīrs, kas pamatā mīlēja Dievu, bet (līdzīgi
vairumam vecāku) pārāk mīkstsirdīgi izturējās
pret saviem bērniem. Šī iemesla dēļ Dievs
viņu noraidīja. |
Protams, mēs
varētu samierināt šīs divas slejas, sakot,
ka Dievs redz sirdi, kā tas patiešām arī ir.
Bet es gribu teikt, ka šie piemēri, tā kā
tie ir doti, liek cilvēkam secināt par Dieva nekonsekvenci.
Mēs varam pieņemt, ka Ēlis un Uza bija ļoti
grēcīgi salīdzinājumā ar (teiksim) Dāvidu
vai Jēkabu, un tādēļ Viņš bija tik
skarbs pret tiem. Bet tie ir tikai mūsu pieņēmumi.
Vai nav labāk darīt tā, kā Dievs vēlas,
un pieņemt šo kā pretrunu Dieva pašatklāsmē?
|
8.
Daudziem no ticīgajiem bija vairākas sievas; daudzi
no tiem uzvedās neatbilstoši Dieva dotajiem laulību
noteikumiem. Tā, Ābrahāmam bija gadījuma rakstura
sakari ar kalponi Hagari, tāpēc ka viņš un
Sāraja nedomāja, ka Dieva apsolījums piepildīsies
caur Sāraju. |
Citviet Dievs
ir ļoti nosodošs pret jebkādu laulības pārkāpumu.
|
Vai mums patiesi
būtu jātic, ka dažreiz vienu un to pašu rīcību
Dievs uzskata par nopietnu grēku, kamēr citreiz Viņš
to neievēro, (acīmredzot) uzskatot šīs lietas
par ‘virspusēju’ grēku? Dievs nepārprotami ir principu
Dievs, un Viņa principi ir vienmēr spēkā.
Taču Viņa žēlsirdība un sapratne ir tādi,
ka Viņa attieksme pret cilvēkiem dažreiz mūs
pārsteigs kā paradoksāla. |
9.Mūsu
glābšana ir žēlsirdības dāvana;
jo vairāk mēs nobriestam garīgi, jo vairāk
pārliecināmies par to, ka mēs paši nevaram
itin neko darīt, lai tiktu taisnoti. Mūs glābj
žēlastība, nevis mūsu darbi vai pakļaušanās
bauslībai (Skat Rom.1-7). |
Jēzus
teica: “Ja jūs mīlat Mani, turat Manas pavēles”
(Jņ.14:15), atsaucoties uz Mozus apgalvojumu, ka Dievs glābs
Izraēlu tikai, ja viņi parādīs Viņam
savu mīlestību, turot Viņa baušļus (2.Moz.20:6).
Darbi un paklausība ir no svara; piemēram kristības.
|
|
10.
Dievs noraidīja Izraēlu, teikdams: “Jūs neesat
Mana tauta”. Tas bija skaidri pateikts. Vēstulē romiešiem
Pāvils šķiet citējam to ārpus konteksta.
Tajā pašā nodaļā viņš šķietami
sagroza lietas, runājot par to, ka slikta, meža koka
atvase ir uzpotēta labajā kokā; notiek tieši
otrādi. Šīm apzinātajām nekonsekvencēm
ir noteikti jāparāda, ka žēlsirdības
nozīme ir izprotama tikai pretrunu un paradoksu izteiksmē,
kad mēs to cenšamies izteikt cilvēku terminos.
“Tās Radītājs
neapžēlojas par to; kas to veidojis, nav tai žēlīgs”
(Jes.27:11).
Dievs teica, ka Viņš
iznīcinās Izraēlu Ēģiptē (Ecēh.20:8).
Bet Viņš to neizdarīja.
Dievs gribēja iznīcināt
Izraēlu tuksnesī (Ecēh.20:21).
Dievs gribēja iznīcināt
Izraēlu ar babiloniešu palīdzību par visām
viņu negantībām (Ecēh.7:4,9; 5:11; 8:19; 9:10). |
Bet citādā
ziņā, Izraēls netika noraidīts, pateicoties
Dieva ‘neloģiskajai’ mīlestībai pret tiem. “Kā
Es tevi lai atstāju, Efraim, kā lai Es nododu tevi citu
rokās, Israēl? Vai lai Es vienkārši nepārvēršu
tevi par Admu?...Bet Mana sirds ir noskaņota citādi,
Es esmu par daudz dedzīgs Savā žēlsirdībā”
(Hoz.11:8).
Viņa žēlsirdība
un grēka nosodījums ir apvienoti Viņa raksturā:
“Es nodevu Savu sirdsmīļo viņa ienaidnieku rokās”
(Jer.12:7).
Bet tas, ka Dievs ir radījis
un veidojis Izraēlu, ir par iemeslu tam, kā Viņš
pats saka, ka viņš to aicina smelties no Viņam
vienmēr piemītošās žēlsirdības
(Jes.43:1, 44:2, 49:15).
“Bet tad Es no tā atteicos
Sava Vārda dēļ, lai tas netop likts negodā”
(Ecēh.20:9).
Dievs “atrāva Savu roku
atkal atpakaļ”, Viņš atsauca Savu bargo solījumu
(Ecēh.20:22).
Kad Dievs sodīja Izraēlu
caur babiloniešiem, Ezra (9:13) saprata, ka Dievs tos ir
saudzējis vairāk, nekā Izraēla noziegumi to
pelnījuši. |
Šī
šķietamā pretruna parāda, kā Dieva mīlestība
un žēlsirdība pret Savu tautu nepakļaujas
Viņa Paša izteiktajam nodomam; Dieva mīlestība
nav izskaidrojama cilvēkiem bez pretstatu un paradoksu palīdzības.
Mums kā cilvēkiem vienkārši nav pieejamas
paradigmas, kas izskaidrotu mums Dieva mīlestību.
Tas, ka šie panti atkārtojas
Jesajas pravietojumā, mudina tos apvienot. Viņš
neapžēlosies par viņiem, Viņš nebūs
tiem žēlīgs (kā bieži teikts Ecēhiēlā)
– bet Viņš apžēlojas.
Jes.40:2, atkal kontekstā
ar Izraēla sodīšanu caur babiloniešiem, teikts,
ka Jeruzaleme saņēmusi divkārtīgu sodu par
saviem grēkiem; un tomēr Ezra saka, ka tas bijis mazāks
par to, ko Izraēls bija pelnījis par visiem saviem grēkiem.
Šeit mēs sastopamies ar pilnīgu un nekonsekventu Dieva
žēlastību; gandrīz vai vainas uzņemšanos
par viņu sodīšanu (salīdz. ar to, ka Dievs
līdzīgi uzņemas vainu Jes.54:6-8). |
Ja
Dievs saka, ka Viņš sodīs kādu par grēkiem
pēc kāda laika, kas viņam tiek dots, lai nožēlotu
grēkus, tad Viņš to darīs.
Pats Kungs saka, ka Izraēla
brūce ir nāvīga (Jer.30:12).
Visa Jūdeja tiks iznīcināta
(Jer.44:11)
Izraēls bija zari, kas bija
jāizcērt.
Vīģes koks nemūžam
vairs nenesīs augļus (Mk.11:14).
Dievs solīja, ka pat ja
Izraēls grēkos, Viņš tos neatmetīs un
nelauzīs derību ar viņiem nemūžam (3.Moz.26:44;
Soģu 2:1).
Dievs teica, ka Viņš
nesaudzēs un nežēlos Izraēlu, turot tiesu
pār to. Viņš pat brīdina tos nedomāt,
ka tie ir vien tukši draudi, vēl viens brīdinājums
(nāk kara trokšņa diena); Viņš ir gatavs
tos iznīcināt (Ecēh.7:7,4,9; 5:11; 8:18; 9:10;
Jer.13,14; 21:7).
11. Kristus bija tieši tāds
pats kā mēs, mūsu pārstāvis un piemērs
un iedvesma mūsu cīņā ar mūsu miesu.
Dievs nepieļaus, lai Viņa
Vārds tiktu zaimots Viņa tautas dēļ (Jes.48:11;
Ecēh.20:9).
Pareizticīgās baznīcas
ideja par izpirkšanas (2) maksu kā aizvietojumu ir aplama.
Kristus asinis netika izlietas, lai ar tām atpirktu mūs.
|
Atkl.2:21,22
Jezabelei tika dots laiks, lai nožēlotu grēkus,
bet viņa to nedarīja, tādēļ spriedums
tika paziņots; bet ja pat tad viņa atgrieztos,
viņa nebūtu nosodīta.
Taču Jahve izdziedināja
nāvīgo brūci (Jer.30:17).
Bet tajā pat nodaļā
runāts par atlikumu, kas netiks iznīcināts (:14,28).
Bet tiem bija atkal jātiek
uzpotētiem savā eļļas kokā (Rom.11).
Taču Izraēls zaļos
un ziedēs, un tie pildīs zemes virsu ar augļiem
un labklājību (Jes.27:6); tādējādi vīģes
koks nesīs augļus, kaut arī tā bija tik dramatiska
zīme, kad tas tika sodīts uz mūžīgu neauglību
(Lk.21:29,30).
Bet Viņš to darīja
(Cah.11:10 salīdz. ar Jer.14:21), kā to pierāda
Mozus likuma, kas bija pamats Dieva derībā ar Izraēlu,
beigas.
Bet Dievs žēloja un
saudzēja Izraēlu arī tai laikā, kad sodīja
tos (Ecēh.36:21; Mal.3:17,18).
Taču Kristus bija Dieva
dēls, Viņš bija vairāk kā “vienkāršs
cilvēks”. Viņam acīmredzot bija kāda “nosliece”
(kā teicis Roberts Robertss) uz taisnprātību, kuras
nav mums (1).
Dievs ļāva Savai tautai
krist negodā (Jes.46:7). Viņi lika negodā Viņa
Vārdu (Jer.34:16; Mal.1:7).
Bet kam tad Kristus deva mūsu
izpirkšanas maksu? Ne jau Dievam (tad jau tā būtu
bijusi aizvietošana) un arī ne sātanam, kā
to kļūdaini pieļauj pareizticība.
|
Tā ir
vienkārši Dieva karstā vēlēšanās,
lai cilvēki nožēlotu savus grēkus.
Tas ir Dieva Izraēla mīlestības
paradokss un vēlēšanās, lai tas tiktu atpestīts.
No dārzkopības viedokļa
tas nav iespējams. Iznīcis, nedzīvs zars, neatgūs
dzīvību, ja to uzpotēs dzīvā kokā.
Taču Izraēlas pēdējo dienu atpestīšanas
brīnumā tieši tā tas notiks.
Kungs teica vārdus par Izraēla
zaļošanu nākotnē, ļoti labi apzinoties,
ka Viņš (un vairāki VD
fragmenti) to nosodījis
uz mūžīgu neauglību. Taču Viņam
bija zināms arī žēlsirdības paradokss.
Izraēls lauza derību,
nepildot Dieva baušļus (3.Moz.26:15; 5.Moz.31:16 un
daudzviet citur). Tādēļ Dievs lauza derību
ar Izraēlu. Taču Dievs bija izteicis apsolījumus
nemūžam nelauzt derību ar Izraēlu, jo Viņš
izvēlējās vārdus, kas neatklāja Viņa
iepriekšēju zināšanu, ka Izraēls grēkos.
Šķietamo pretrunu var atrisināt, saprotot, ka Dieva
prāts nebija novirzīts uz Izraēla nākotnes
atkrišanu tai brīdī, kad Viņš noslēdza
ar viņiem ‘nelaužamu’ derību. Taču paradokss
paliek; Viņš lauza Savu derību ar viņiem,
kad tie apgrēkojās. Viņš sodīja tos,
lai noslēgtu ar tiem vēl žēlsirdīgāku
derību.
Joēls (2:17) saprata, ka
Dievs spēj Savā žēlsirdībā mainīt
Paša izteikto nodomu pat pašā pēdējā
brīdī, un tādēļ viņš mudina
priesterus lūgt Dievu “žēlot” tos, kad Viņš
izlej pār tiem Savu bardzību, kaut arī Viņš
ir teicis, ka Viņš to nedarīs.
Dieva izpausme Kristū bija
un ir “dievbijības noslēpums” (1.Tim.3:16). Taču
Kristus cilvēcībai bija, bez šaubām, mūs
jāiedvesmo un jāmierina; proti, nākot no tā,
ko mēs pieņemam un kam ticam, bet kas tomēr šķiet
pretrunīgs.
Dievs aicina mūs saskatīt
Viņa pūliņus, kas vērsti uz to, lai neļautu
nonicināt Viņa Vārdu Izraēla neķītrību
daudzuma dēļ. Šī tēma skaidri parādās
Ecēhiēlā: tie zaimoja Viņu un Viņš
centās, lai Viņa Vārds netiktu likts negodā.
Šeit parādās tas brīvas gribas mērs,
ko Dievs pieļauj cilvēku grēcīgumam, kā
arī Dieva cerības mērs uz labu cilvēkā,
it kā Viņš nevarētu iedomāties, ka tie
varētu nicināt Viņa vārdu tik lielā mērā,
kā viņi to darīja.
No vienas puses, grēku izpirkšanai
ir loģisks pamatojums. No otras puses, tāds nav atrodams
(2). |
12.
Sestdienā priesteri apgānīja sestdienu.
“Un ikviens, kas tanī dienā
darīs kādu darbu, to Es izdeldēšu no Savas
tautas vidus” (3.Moz.23:30).
|
Sestdienā
nekāds darbs nebija jādara.
Bet Dievs praviešu rakstos
izsaka neapmierinātību ar to, ka Viņa tauta
netur sabatu. Viņš neizslēdza cilvēkus no
tautas vidus, kā Viņš bija solījis.
|
Kungs (Mt.12:5)
teica, ka priesteri “apgānīja” sestdienu; Viņš
neteica, ka tādēļ, ka viņi turēja tās
garu, viss ir kārtībā. Lietojot tik stipru vārdu
kā “apgānīt” Viņš šķiet pat
pasvītrojam šo domu. Tas nenozīmē, ka Dievs
saka, bet nedara. Vienkārši Viņa žēlsirdība
un pacietība sniedzas pāri Viņa likumam. |
13.
Dievs piedēvē Savu taisnību cilvēkiem; viņš
tos uzskata par taisniem, kaut arī tie tādi nav.
Tā, Viņš runā
par Dāvida, Hiskijas un Josija reformām kā par
ļoti perfektām, kad faktiski viņi ignorēja
būtiskas lietas, kā būdiņu svētku turēšanu
(Neh.9:17). |
Personīga
taisnprātība un paklausība ir būtiski pestīšanai.
Svētku turēšana
bija būtiska zīme, ka cilvēks uztur derību
ar Dievu. |
Pestīšana
nāk kā no paklausības, tā arī no žēlsirdības,
kuras rezultātā mūs uzskata par paklausīgiem,
lai gan mēs tādi neesam. Dievs ir tik iejūtīgs,
redzot cilvēku cenšanos būt garīgiem, ka Viņš
var izmantot Savu varu, lai nepievērstu uzmanību citiem
trūkumiem; kaut gan ir daudz piemēru, kad citādi
garīgs cilvēks tiek atraidīts kāda viena trūkuma
dēļ (piemēram, Ēlis). |
14.
Dievu nevar redzēt.
Dievs runā tā, it kā
Viņš būtu miris un atstājis Izraēlu atraitnēs
(Jes.54:4,6).
Dievs aizmirst mūsu grēkus.
|
Mozus redzēja
Dievu.
Bet Dievs ir nemirstīgs.
Aizmirst nav Dieva dabā. |
Ir pilnīgi
iespējams, ka tā bija Dieva izpausme eņģeļa
tēlā. Bet, ņemot vērā tās Dieva
‘nekonsekvences’, kuras mēs izskatījām, vai tad
nevarētu būt, ka Dievs tiešām piekāpās
Mozus cilvēcības priekšā un patiesi nonāca
zemē, un atļāva Mozum redzēt Viņu no
mugurpuses?
Dievs grib kaut kādā
veidā paglābt Izraēlu no kauna, ka Viņš
tos ir atstājis to neuzticības dēļ. Viņš
pat iet tiktāl, ka acīmredzami noliedz pats Savu dabu,
lai to izdarītu. Viņš noliegs Savu dabu, lai parādītu
mums Savas piedošanas mēru. Viņš pat var ierobežot
Savu viszinību. |
15.
Raksti interpretē Rakstus. Taču tas noved pie slēdziena,
ka zvērs Atklāsmes grāmatā simbolizē
arābu pretestību dabīgajam Izraēlam pēdējās
dienās.
Bībele ir Dieva iedvesta.
Tādēļ katra detaļa ir pareiza un nozīmīga. |
Raksti interpretē
Rakstus. Taču tas noved pie slēdziena, ka zvērs
Atklāsmes grāmatā ir Romas impērijas turpinājums
reliģiskā formātā; proti, tas attiecas uz
ticīgo vajāšanu no katoļu baznīcas puses
visā vēstures gaitā.
Dažviet Bībele ir grūti
izprotama. Runājot garā, Pāvils šķiet
aizmirsis precīzo citātu, vai arī ar nodomu vairīdamies
precizitātes, saka “kādā vietā gan kāds
ir apliecinājis” (Ebr.2:6). Gadās, ka Gars lieto ļoti
aptuvenus skaitļus precīzu skaitļu vietā (“ap
četri simti piecdesmit gadu” Ap.d.13:20 salīdz. ar 1.Ķēn.6:1).
Atsauce uz “septiņdesmit” Soģu 9:56 arī šķiet
neprecīza. Septiņi gadi un seši mēneši
(2.Sam.2:11) 1.Ķēn.2:11 pārtop septiņos gados;
trīs mēneši un desmit dienas (2.Laiku 36:9) 2.Ķēn.24:8
jau ir trīs mēneši. |
Šīs
divas interpretācijas ir grūti savienojamas. Taču
abas nāk no Bībeles. Bībeles garā domājošie
brāļi vienkārši nevar vienoties šī
pravietojuma izpratnē. Kādēļ? Nav tādas
domāšanas paradigmas, kas tos novestu pie vienas un
tās pašas interpretācijas; Dieva drošā
pareģojuma vārdu vienkārši var izprast ne
vienā vien veidā, kaut gan sekojošās interpretācijas
šķiet savstarpēji izslēdzošas.
Tas nešaubīgi parāda,
ka Dievs ir Dievs, ne cilvēks. Viņa vārds nav pretrunīgs,
bet nodrošinot to, Dievs nenolaižas līdz cilvēka
līmenim, kas vēlas uzrakstīt perfektu grāmatu,
nodrošinot katra tēla drošu atbilstību. Viņa
garīgā kultūra ir daudz augstāka. |
Visām šīm ‘nekonsekvencēm’
ir savi ‘izskaidrojumi’; kurus es dažviet esmu devis. Taču
visiem šiem ‘izskaidrojumiem’ tomēr trūkst patiesības
piegaršas; rodas sajūta, ka problēma tiek drīzāk
‘apieta’ nekā izsmeļoši paskaidrota. Ir jāsaka,
ka mūsu starpā bieži ir radušās nesaskaņas
attiecībā uz daudzām augstākminētajām
pretrunām. Brāļi ir pārliecināti, ka viņu
uzskats sakņojas Bībelē, un viņi nevar saprast,
kā citi brāļi var atrast Bībelē apliecinājumu
gluži pretējam uzskatam. Ar to es gribu teikt, ka šīs
lietas mēs nevarēsim atrisināt ne ar kādiem vārdu
plūdiem vai slēdzieniem. Tie ir Dieva radīti paradoksi
un tie ir jāpieņem tādi, kādi tie ir, apzinoties
mūsu nespēju tos samierināt, kā arī jāiemācās
lēnprātīgi pazemīgi attiekties pret brāļiem
un vispirmām kārtām pret Dievu, kurš nav sasniedzams
mums dotās izpratnes robežās.
Pieņemšana
Samierināšanās ar
mūsu nespēju atrisināt šīs nekonsekvences,
šī fakta pieņemšana ir tieši tas, ko
Dievs sagaida no mums. Taču samierināšanās ir jēdziens,
kas kļūst arvien vairāk nepieņemams mūsu laikā;
katra problēma ir jāatrisina, mūsu saprašanai
ir jābūt pietiekamai, lai izprastu visu, ar ko tai
nākas sastapties. Mēs dzīvojam pārliecībā,
ka esam ar augstu loģikas pakāpi apveltītas saprātīgas
būtnes. Taču mēs it nemaz neesam tik loģiskas būtnes
garīgajā ziņā. Pagātne mums devusi Kristus
nepārspējamo mīlestību un nesalīdzināmā
Valstības cerība ir mūsu nākotne. Taču mēs
grēkojam, mēs esam vienaldzīgi, mēs novēršamies
no šo lietu godības; tāpat kā Izraēls mēs
skaidri sakām, ka negribam dzirdēt. Katra apgrēcība
ir pilnīgs mūsu neloģiskuma apliecinājums. Mēs
zinām, mēs uztveram, mēs saprotam tik daudz (attiecībā
uz autobusā blakus sēdošo braucēju); taču mēs
vienkārši neattiecinām lielāko šo zināšanu
daļu uz mūsu dzīvi. Mēs dzīvojam ilūzijās
par mūsu saprātīgumu. Mēs esam galīgi neloģiskas
būtnes. Dieva (šķietamās) nekonsekvences nodoms
ir sagraut mūsu pārliecību, ka mēs esam pamatā
saprātīgi un loģiski domājoši cilvēki.
Mēs tādi neesam. Mums ir jāiemācās pieņemt,
ka mums nav izpratnes par to, kas ir patiesa loģika; Dieva spriestspēja.
Viņa loģika nav mūsējā.
Man liekas, ka tas, ka Dieva vārds
un Viņa ceļi ir apzīmogoti ar šo (šķietamo)
nekonsekvenci ir vislielākais pierādījums tam, ka Dievs
ir Dievs un Bībele ir Viņa vārds. Nesen es sarunājos
ar vadošu krievu matemātiķi Maskavas viesnīcā.
Viņš teica, ka matemātikas studijas ir viņu izvedušas
ārpus konsekvences un loģikas robežām un pārliecinājušas
viņu ne tikai par Dieva esamību, bet arī par cilvēka
niecīgumu. Varētu domāt, ka matemātika ir loģiska,
tīra zinātne. Galu galā 2 + 2 = 4, nevis 4,1 vai 5. Taču,
jo dziļāk tu to studē, jo vairāk tu pārliecinies
par tīšu nekonsekvenci. Kad 15 gadu vecumā es studēju
matemātiku, es nevarēju saprast (arī tagad man tas nav
saprotams), kā paralēlas līnijas var sastapties bezgalībā.
Ja tās ir sākotnēji paralēlas, tādas tās
ir arī pēc desmit kilometriem un cik tālu tu arī
neietu. Bet nē. Matemātiski tās satiekas – bezgalībā.
Šī ‘nekonsekventā’ principa pieņēmums
ir vairāku matemātisku formulu pamatā – bez kura cilvēks
(piemēram) nekad nebūtu spējis veikt kosmiskos lidojumus.
Un tā tas ir arī ar Dieva pašatklāsmi Bībelē.
Pastāv tīša nekonsekvence, kas ir jāpieņem,
tāpat kā tas ir matemātikā, kas pati par sevi ir
pierādījums tam, ka Dievs ir Dievs, nevis cilvēks; ka
Viņš ir tur, visā Savā morālajā un intelektuālajā
godībā un varenībā, un ka Viņa vārds mums
ir Viņa un nevis cilvēka vārds.
Grūti jautājumi
Iespējams, mums pie tā arī
vajadzētu apstāties. Tomēr man daudzkārt (un es
nepārspīlēju) nesen kristītie brāļi un
māsas uzdod sekojošus jautājumus:
1.
Dievs saka, ka Viņš ir mīlestības Dievs, ka Viņš
grib glābt cilvēkus. Taču tik daudzi dzīvo un nomirst,
kuriem nemaz nav bijusi dota iespēja iepazīties ar Viņa
plānu. Saskaņā ar Rakstiem, viņi tā arī
paliks miruši, nesaņemot otru iespēju.
2.
Zīdaiņi un mazi bērni mirst, ieskaitot ticīgo pēcnācējus.
Saskaņā ar Bībeles augšāmcelšanās
principiem, tiesu un nepieciešamību kristīties, tie paliks
miruši. Kā tad to samierināt ar jūtīgo mīlestības
Dievu?
3.
Raksti māca, ka mums ir jānorobežojas no tiem, kas atstāj
ticību vai māca aplamas lietas. Taču daži kristadelfieši
tā nedara. Tātad, lai norobežotos no tiem, kas dara nepareizi,
mums jānorobežojas arī no tiem, kas vairāk vai mazāk
tic tam, kam ticam mēs, bet kas nenorobežojas no tā,
kas ir aplams. Vai tas varētu būt pareizi atteikties lauzt
maizi ar tiem, kas arī ir Kristus miesa? Tomēr nepareizi ir
arī pieļaut nepareizas mācības iejavu miesā;
tas nozīmē norobežošanos no tiem, kas ļaujas
iespaidoties no to mācības.
Visi šie jautājumi ir likumsakarīgi.
Neviena no atbildēm nav pilnīgi apmierinoša. Atsakoties
pieņemt Dieva acīmredzamo nekonsekvenci, mēs varam nosliekties
uz mācībām, kurām nav Bībeles pamatojuma; piemēram,
ka būs dota ‘otra iespēja’. Vai arī mēs varam galu
galā izteikt pieņēmumus (piemēram, šis bērns
nomira, jo bija zināms, ka viņš ticību nepieņems),
kas ir tikai un vienīgi minējumi un gandrīz vai Dieva
visvarenības apšaubījums. Mēs vienkārši
nedrīkstam atmest mūsu Bībeles pamatu izpratni; kā
arī mēs nedrīkstam zaudēt Dieva mīlestības
un žēlsirdības izpratni. Pēc manām domām,
vienīgais ceļš kā tikt galā ar šiem
jautājumiem ir Dieva nekonsekvences principa izpratne; samierināšanās
pieņemt to, kas cilvēkam šķiet nepieņemams.
Dieva žēlsirdība, mūsu atpestīšana bezgrēcīga
cilvēka nāves rezultātā...šīs lietas var
saprast, vienā līmenī (un tās var tikt arī
pārprastas). Tāpēc, ka ir tik daudz pārpratumu,
mēs esam taisnīgi uzsvēruši, kādai ir jābūt
pareizajai izpratnei. Taču galu galā, pašā
būtībā, grēku izpirkšana un Dieva žēlsirdība
sniedzas pāri mūsu izpratnes robežām. Dažreiz
Dievs it kā spēlējas ar šo faktu, izsakot nepārprotami
paradoksālus spriedumus. Tā, Jer.30:16 teikts, ka Viņš
sodīs Izraēlu par grēkiem no iebrucēju rokas un
tādēļ šie iebrucēji paši tiks pakļauti
postam. Dieva mīlestība pret Izraēlu ir tik liela, ka
pat viņu apgrēcībā Viņš tos atriebj. Un
kā citādi gan var paskaidrot tādu mīlestību,
kā tikai izmantojot paradoksus un pretrunas.
Sadraudzība
Sadraudzības problēma ir
īpaši grūti izprotama. Mūs māca, ka ir jāglabā
vienas Kristus miesas vienotība un sadraudzība tajā.
Taču sadraudzība ar maldus ceļus ejošiem ir patiesi
nopietna problēma; Izraēls tika nosodīts par to, ka atļāva
tiem, kas nav derībā ar Dievu baudīt upurus, kas simbolizēja
Izraēla derību ar Dievu (salīdzini ar maizes laušanu;
2.Laiku 23:19; Jes.26:2; Ecēh.44:7 salīdz. ar Atkl.22:14).
Problēma ir tajā, ka mēs nevaram droši zināt,
kas pieder Kristus miesai. Tiesa, vadoties pēc Bībeles un
kristadelfiešu pieredzes, ja mūsu attieksme pret sadraudzību
nav pārāk stingra, ar domu, ka mums ir jāuzņem cilvēki
sadraudzībā, jo tie, iespējams, ir vienas miesas locekļi,
tāpat kā mēs, tad mums galu gala būs atvērta
sadraudzība; jo mēs jau nevaram būt droši, tieši
kas pieder šai vienai miesai. Mēs zinām, ka ir viena
miesa, bet tās robežas nav acīm redzamas. Tā ir
tā problēma. Tādēļ, ja mēs teiksim ‘Es
stāšos sadraudzībā ar visiem, kas ir viena miesa,
jo Bībele māca, ka tas ir mans pienākums’, mēs nonāksim
līdz sadraudzībai ar visiem, kas vēlēsies būt
ar mums. Un maldīgu doktrīnu raugs un amorāla uzvedība
mūs neizbēgami iespaidos, kas novedīs pie ticības
zaudēšanas. Taču, ja mēs turēsimies tā
vietā pie Bībeles mācības par norobežošanos
no maldu ceļu mācītājiem, tad galu galā mums
būs jānorobežojas arī no tiem, kas iecietīgi
izturas pret maldu mācītājiem, kaut arī paši
nav atkritēji. Un rezultātā mūsu prāts ātri
vien tiks tendēts uz pastāvīgu apakšgrupu saskatīšanu
un maldu mācītāju un to, kas tos pacieš, tvarstīšanu.
Anglosakšu kristadelfieši ir izmisīgi, patiesi izmisīgi,
cīnījušies ar šo problēmu. Nav šaubu par
to, ka mums ir jānorobežojas no maldu mācības. Evaņģēlija
būtība ir aicinājumā norobežoties, attīrīties
no tā, kas nav patiess, tāpat kā Izraēls tika izvests
no Ēģiptes. Vienā ziņā mūsu atpestīšana,
mūsu mūžīgais liktenis ir no tā atkarīgi.
Taču mūsu glābšana ir atkarīga arī no
atsaucības, mīlestības un pacietības izpausmes,
kas mums būs nepieciešami tiesas dienā. Jo kā mēs
tiesāsim, tā arī tapsim tiesāti. Kunga Jēzus
attieksme pret mums tai dienā sasauksies ar mūsu attieksmi
pret brāļiem šai īsajā pasaulīgajā
dzīvē.
Ir patiesi grūti noturēties
līdzsvara stāvoklī starp šīm divām nostājām.
Šķiet, ka tikai Kungā Jēzū mēs redzam
“žēlastības un patiesības” (Jņ.1:14) perfektu
sakausējumu; vienīgi Viņā žēlastība
un patiesība satiekas, Viņa personībā taisnība
un miers skūpstās, citējot Bībeles pravietojumu
par Mesiju (Ps.85:11). Šķiet, ka mums kā individuāli,
tā arī kopībā tas nav sasniedzams. Mēs esam
vai nu par mīkstsirdīgiem, tā pieļaujot kompromisus
un zaudējot ticību, vai arī esam pārāk skarbi
un zaudējam mūsu Kunga Kristus garu, bez kura mēs “nepiederam
Viņam” (Rom.8:9). Tā rezultātā kad vien Taisnība
atdzimst, kopība ir it kā dzimusi, lai atkal veltos lejup;
pēc divām vai trim paaudzēm Taisnība tiek zaudēta.
Tā vai nu iznīcina sevi bezgalīgā šķelšanās
procesā, vai arī kompromisos ar maldu mācībām
zaudē ticību. Iespējams, tāds ir Dieva nodoms, ka
neviena kopība nenoturēs ticību vairāku paaudžu
garumā; iespējams, tas ir viens no Bībeles paradoksa
par sadraudzību skaidrojumiem. Bet varbūt šī ‘pretruna’
pastāv, lai mēs mācītos – vai vismaz censtos mācīties
– ka ir nepieciešams celties un kļūt šī izaicinājuma
cienīgiem, paužot žēlastību un patiesību
mūsu domās un slēdzienos, kaut arī pilnībā
to sasniegt nav mūsu spēkos; aptvert mūsu traģisko
nespēju šajā ziņā, atzīt, ka mūsu
dabiskās aprobežotības dēļ tam ir jāpaliek
neatrisināmam paradoksam. Un tādējādi mums ir jānāk
pie atziņas, cik skaisti un brīnišķi abi šie
jēdzieni sastopas Tēvā un Dēlā, un jāizjūt
vēl lielākas alkas skatīt un ienākt Dieva Vārda
godībā, kas pilnībā ietver šos divus cilvēka
prātam pretrunīgus uzskatus (2.Moz.34:6,7; Rom.11:22).
Piezīmes
(1) “Ir pilnīgi pietiekami ticēt, ka Kristus bija Vārds, kas
tapa miesa, un kā miesa Viņš bija Dāvida sēkla...tāda
ir lietas pamata būtība. Tā iedveš godbijību,
mīlestību un mierinājumu. Bet tiklīdz mūs lūdz
definēt burtiski, zinātniski šo metafizisko procesu,
“kā” šī rītausma no debesīm nonākusi pie
mums, mēs uzreiz atrodamies neizprotamā jomā...jo mēs
ne tikai nevaram zināt, bet pat ja varētu, tam nebūtu
nekādas praktiskas vērtības. Ne jau Dievišķo
ceļu izpratne, bet Viņa gribas izpilde ir Dievam tīkama.
Mums nav dots izprast Dieva ceļus...mēs ticam, ka Jēzus
bija Dieva izpausme miesā; mēs nezinām kā; patiesi
Garā...bet tas nedefinē procesu, kas cilvēkam paliek
neizdibināms” (Roberts Robertss, Seasons of Comfort, 1915.g.izd.,
213.lpp.).
(2) William Barclay arī atzīmē un apspriež neatrisinātās
pretrunas attiecībā uz JD lietoto grieķu vārdu lutron
/ izpirkšanas maksa (New Testament Words – JD vārdi)
|