Mājas lapa | 7.6
KRUSTA KUNGS |
||
7.6 KRUSTA KUNGS Ir pietiekami skaidrs, ka līdzības patiesībā ir Kunga Jēzus pašatklāsme. Ir zīmīgi, ka tajās gandrīz nemaz nav tiešu izteikumu par Viņa nākamo uzupurēšanos. It kā Debesu un zemes Kungam atkārtoti iedziļināties sīkumos par Savu augsto darbu būtu pārāk vienkāršoti. Viņu vairāk interesēja izpaust Savu attieksmi pret mums nekā dot mums ieskatu Viņa beidzamajā upurēšanās agonijā – agonijā, kuru, kā Viņš pilnīgi droši zināja, mēs nekad nebūsim spējīgi pilnībā apjaust šaipus Valstības. Ticība uzvarai Doma par to, ka viņam jārūpējas par cilvēku ir atrodama 2.Moz.21:19, kur lasām, ja cilvēks savaino otru cilvēku, “tam jādod atlīdzība...un jāgādā par viņa dziedināšanu”. Šī šķietami dīvainā atsauce (no pirmā acu uzmetiena) noteikti norāda uz to, ka Kungs bija uzņēmies pilnu atbildību par mūsu nožēlojamo stāvokli, iespējams tajā ziņā, ka otra Ādama kārtā Viņš uzņēmās Ādama vainu. Šī iemesla dēļ ir tik daudz saistību starp Viņa nāvi un Ādama grēka sekām (piemēram, ērkšķu vainags, Dārzs un tml.). Tas, ka Kristus salīdzināja Sevi ar samarieti, pa pusei ebreju un pa pusei neebreju, parāda, ka tā Viņš arī jutās, it īpaši krustā. Mirstot Viņš apzinājās Savas nākamās miesas divējādo, kā ebreju, tā arī neebreju, aspektu. Ebreji (un Viņa miesīgie brāļi, Ps.69:9) izturējās pret Viņu kā pret ebreju tikai no mātes puses (ebreju Bībeles komentāros kā romiešu zaldāta dēlu). Gans pestītājs Un vēl traģiskāka problēma ir tā, ka vilks izklīdināja avis, kaut arī Kristus mira, lai tas nenotiktu. Un Kristus jau iepriekš zināja, ka tas tā notiks (Jes.53:6; Mk.14:27; Jņ.16:32). Kungs, ciešot nāves mokas, jau zināja, ka tas, ko Viņš ar savu nāvi grib novērst (avju izklīšanu), tomēr pirmajā brīdī notiks. Avis taps izklīdinātas, un Viņš zināja, ka Viņa baznīcas vēstures gaitā tās turpinās paklīst un pazust (saskaņā ar Lk.15:3-6). Taču Viņš gāja nāvē mūsu dēļ, lai galu galā glābtu mūs no izklīšanas sekām. Viņš bija sīki izstrādājis avju un gana simboliku. Vienotība un turēšanās pie ticības bija tas, ko Viņš gribēja sasniegt, iedams nāvē (salīdz. ar Jņ.17:21-23); mūsu vienotības trūkums un atkāpšanās no ticības, noslēgšanās sevī ir Kristus ciešanu noliegšana. Un tas Viņu sāpina līdz sirds dziļumiem. Sātana saistīšana Doma par Kristu saistām sātanu (“stipro”), paņemam viņa mantas un sadalām tās starp sekotājiem, ir kā Viņš iztēlojas Savu uzvaru krustā (1). Te ir atsauces uz Jes.53:12, kur teikts, ka tādēļ, ka Kristus nodeva Savu dzīvību nāvē, nesdams mūsu grēkus, “stiprie (ebr., saistītie) lai dalās ar viņu laupījumā”. Ar to pašu domu prātā Pāvils runā par to, kā caur krustu Kristus “atbruņojis visas pretvaras” (Kol.2:15). Iespējams, ka tas ir viens no daudziem piemēriem, kad Jaunās Derības rakstītāji domā ebrejiem raksturīgajā veidā, neskatoties uz to, ka raksta grieķu valodā. “Pretvaras”, iespējams, ir pastiprinājuma daudzskaitlis, kas attiecas uz lielo varu un spēku, proti, sātanu. Tas, kā Viņš ‘Kristū uzvaru svinēja pār viņām’ gūtu lielāku jēgu, ja tie atsauktos uz Bībeles velnu / sātanu, pār kuru gūta uzvara Kristū (salīdz. ar Ebr.2:14-18; 1.Pēt.2:24). Ef.2:15,16 pēc satura sasaucas ar Kol.2:15. Runa ir par to, kā Kristus “noārdījis starpsienu, kas mūs šķīra, proti, ienaidu, atceldams pats Savā miesā bauslību...lai Sevī abus pārradītu par vienu jaunu cilvēku un nodibinātu mieru, lai, nonāvējot ienaidu pie krusta, salīdzinātu vienā miesā gan vienus, gan otrus ar Dievu”. Kol.2:15 runā par Kungu krustā kā par uzvarētāju, kas atbruņojis “pretvaras”, svinēdams uzvaru pār viņām un sadalīdams šādā veidā gūto laupījumu savu zaldātu starpā. Ef.2:16 runā par to, ka Kristus krustā nonāvēja ienaidu (Bībeles velnu) un panāca mieru un visu salīdzināšanu Viņa miesā ar Dievu. Taču tajā pat kontekstā Kungs piedāvā paskaidrojumu, kāpēc Viņa brīnumi parāda to, ka Viņš ir Mesija. Viņš vēl nebija miris krustā, bet Viņš darīja darbus, kas bija iespējami Sātana saistīšanas rezultātā, ko Viņš tad sasniegs. Tas ir vēl viens piemērs Kunga pārliecībai par uzvaru un tam, ka Dievs ir ar Viņu. Kunga brīnumi bija taustāmas nākamo garīgo svētību prieka izpausmes, svētību, kuras kļūs pieejamas līdz ar Sātana saistīšanu Kristus nāves un augšāmcelšanās rezultātā. Sātana laupījumi Kunga uzvaras rezultātā iegūtā laupījuma sadalīšana starp mums (Lk.11:22; Jes.53:12) atgādina kā Kungs nodeva visu Savu mantu kalpiem (Mt.25:14), kā Tēvs sadalīja visu Tēva mantu dēliem (kas pārstāv labos un sliktos ticīgos, Lk.15:12). Citviet mēs parādījām, ka šī manta attiecas uz Kristus augstākās taisnības dažādajiem aspektiem, kas tiek sadalīti Kristus miesas locekļu starpā (2). Laupījums, kuru Kungs sadala starp mums, ir taisnības dažādie aspekti, kurus Viņš Pats atņēmis Sātanam. Stiprā saistītā vīra mājas izlaupīšana viņa acu priekšā saistās ar spriedzi, drošsirdību, ar kaut kā pilnīgi neiespējama sasniegšanu. Tikpat neiespējama šķiet doma par to, ka Kristus patiešām atgūst un nodod mūsu rokās taisnprātību, kuru mūsu pašu dabas Sātans ir mums atņēmis. Vientuļais varonis Pirmajā gadsimtā šī fakta ārējā izpausme bija brīnumainās Gara dāvanas. “Viņš saņēmis gūstekņus (atkal uzvarētāja valoda), devis dāvanas cilvēkiem”, brīnumainās dāvanas pirmā gadsimta kontekstā (Ef.4:8,11). Taču Sātanam tika atņemta ne tikai vara pār slimībām. Ja tas būtu galvenais Sātana atbruņošanas rezultāts, tad būtu jāsecina, ka Sātana saistīšanas sekas izpaudās tikai pirmajā gadsimtā, jo šīs brīnumainās Gara veltes vairs nav pieejamas; slimības aizvien vēl uzveic Dieva tautu. Sātana laupījums attiecas uz taisnprātību, kuru Sātans ierobežo un noliedz. Tieši tas ir viņam atņemts un sadalīts mūsu starpā Kristus krusta uzvaras rezultātā. Pirmā gadsimta brīnumi bija visa tā fiziskais atspoguļojums, tāpat kā tempļa aizkara plīsums no augšas līdz apakšai un dažu mirušo svēto augšāmcelšanās bija tikai dažas prieka par gaidāmajām garīgajām iespējām, kas pavērās Kristus nāves rezultātā, izpausmes. Kunga veltes Šīs plašās tēmas izpratne palīdz noskaidrot nopietnai pašanalīzei piemītošo paradoksālo sajūtu. Mums piedēvē taisnprātību, mums tiek dotas garīgās taisnprātības veltes tagad, un mūsu pašanalīze to mums atklāj; bet no mums sagaida to tālāku attīstību (saskaņā ar talentu līdzību). Taču no taisnās dzīves, uz kuru mēs tiecamies, mūs tā vai citādi attur mūsu nožēlojamās Sātana važas. Mūsu Kungs dziļi un pamatīgi apsvēra un paredzēja visas šīs lietas, kad Viņš veidoja līdzību par Sātana saistīšanu. Kristus Savā dzīvē ir pārvarējis Sātanu un ir žēlsirdīgi dalījies taisnības dažādajos aspektos ar visu Savu miesu. Tieši tas arī sastāda šo domu par Kristus miesu; ar laiku mēs visi kopumā pietuvosimies pilnīgam mūsu Kunga atspoguļojumam. Mums katram ir uzticētas dažādas Viņa personības šķautnes, kuras mums ir jāattīsta. Un tas kalpo par izskaidrojumu uzsvaru dažādībai, kas vērojama tagadējās miesas dažādajās daļās, kā arī šīs miesas vēsturiskajā attīstības gaitā. Kad mēs kā sadraudzība beidzot sasniegsim “Kristus diženuma pilnības mēru” (Ef.4:13), viss Kristus izpausmes (un līdz ar to Dieva izpausmes) process būs pilnīgs. Tas nozīmē, ka garīgās attīstības temps Kristus pēdējo dienu miesā noteiks Kunga atgriešanās tiešo laiku. Mēs (ar cerību lūgšanā) tikai pievienojam pēdējos akcentus Kunga miesas pilnīgam atspoguļojumam. Iespējams, ka tie Kristus aspekti, kas mums kā kopienai ir jāattīsta šajās pēdējās dienās, ir tie aspekti, kurus iepriekšējās paaudzes nebija spējīgas vai arī nebija aicinātas attīstīt. Piemēram, iepriekšējās paaudzes nebija spējīgas ko darīt, lai sasniegtu miesas vienību. Tagad, kad visa lielā pasaules ģimene ir ciešā kontaktā, kad attāluma un valodas barjeras ir zudušas, ir reāla iespēja vienotībai, kuru iepriekšējās paaudzes nebija spējīgas sasniegt. Man liekas, no tā, ko es zinu par sevi un par mūsu sadraudzību, ka daudzas no šīm lietām, kuru sasniegšanai Kristus devās nāvē, tiek traģiski noraidītas, labākajā gadījumā uzlūkotas ar skepsi, 20.gadsimta kristadelfiešu kopienā. Doma par taisnprātības veltēm, par to, ka kaut kas garīgs tika dots par velti, ka katrs atspoguļo tikai kādu no Kristus personības šķautnēm, nevis personību kā tādu; par tiekšanos uz vienotību miesā...tas viss dažiem skan kā lāsts. Jā, tas ir lāsts mūsu pašu dabai, tas runā pretī mūsu dabiskajām tieksmēm. Taču es, cik necik patiesā pazemībā, gribu pievērst jūsu uzmanību tam, ka visas augstāk apspriestās lietas ir absolūti būtiskas Kristus krusta izpratnei; Viņš mira, lai sasniegtu tieši šīs lietas. Piezīmes |
|||
|
|||
|
|||