Mājas lapa | 4.4.
“PA VISU PASAULI” |
||
4.4. “PA VISU PASAULI” Ja pavēle sludināt Evaņģēliju nebūtu saprasta burtiski, tad vairuma nesen kristīto brāļu un māsu ārpus anglosakšu pasaules vienkārši nemaz nebūtu. Ja mūsu uzdevumā ietilptu sludināšana tikai mūsu pašu tuvākajai apkārtnei, tad Evaņģēlijs nebūtu izplatījies starp tām daudzajām nācijām, kuras tas ir aptvēris pēdējos gados. Tas nebūtu gājis tālāk par baltās rases angļu valodā runājošo pasauli. Vai arī, ja pārlapojam vēstures lappuses vēl tālāk atpakaļ, tas nekad nebūtu atstājis pirmā gadsimta Tuvo Austrumu ebreju apdzīvoto pasauli. Kā visi sludināšanā iesaistītie bieži liecinājuši, Dieva svētība ir spēcīgi balstījusi tos, kas centušies nest Evaņģēlija vēsti visai pasaulei. Ir atvērušies ceļi, ir atradušies līdzekļi, kas cilvēku spēkiem vien nebūtu izdarāms. Nerodas iespaids, ka Dievs vienaldzīgi vērotu pēdējo gadu Evaņģēlija izplatīšanas aktivitātes, it kā mēs būtu nepareizi sapratuši pavēli “Eita pa visu pasauli”. Pat ja izskatās, ka sludināšana nenes augļus, tam nevajadzētu mūs atturēt no dabīgi neapturamās vēlēšanās sludināt Dieva vārdu visur. Daudzo līdzību ireālo elementu loma ir pievērst mūsu uzmanību kādam vitāli svarīgam mācības aspektam. Sējēja līdzībā 75% sēklas krīt nelabvēlīgā augsnē, dēļ gandrīz fanātiskās sējēja centības izsēt sēklu pēc iespējas tālāk un plašāk, nepievēršot lielu uzmanību tam, vai tā krīt labvēlīgā augsnē, vai nē. Uzsvars krīt uz to, ka sēkla ir jāsēj it visur. Lielā sludināšanas misija Kristus paskaidroja, kāpēc Viņš dod šo pavēli: “Man ir dota visa vara
debesīs un virs zemes. Tāpēc eita”. Tāpēc mums ir jāizplata Kristus
evaņģēlijs uz visas planētas, jo Viņam ir dota vara pār visu zemi. Viņam
ir šī vara tagad, tāpat kā tā bija pirmajā gadsimtā; un tāpēc pavēle
izplatīt evaņģēliju visā pasaulē ir spēkā arī šodien. “Kā lai dzird …” Pāvils turpina sludināšanas tēmu Rom.10. Uzsvēris to, cik ļoti nepieciešami ir sludinātāji, viņš citē Vecās Derības pravietojumus attiecībā uz Evaņģēlija sludināšanu: “Vai viņiem nav sludināts? Un kā vēl! ‘Pa visu zemi ir izgājusi viņu balss skaņa, līdz pasaules galam viņu vārdi.’” (Rom.10:18). Šeit Pāvils, bez šaubām, atsaucas uz lielo misiju. Bet viņš saka, ka to ir izpildījuši sludinātāji, par kuriem runāts Ps.19:2-5, kuru viņš citē. Tajā runāts par to, ka “debesis” nes Dieva vēsti pa visu pasauli. Tāpat kā saule ‘sāk savu gaitu’ apkārt pasaulei, tā “debesis” daudzina Evaņģēliju. ‘Debesis’ neattiecas tikai uz divpadsmit apustuļiem pirmajā gadsimtā; Jaunajā Derībā teikts, ka visi, kas ir Kristū, ir “debess ķermeņi”, mēs visi esam daļa no “taisnības saules”. Par Kristus kā taisnības saules uzlēkšanu Viņa otrajā atnākšanā (Mal. 3:20 [1965.g.izd., tulk]) vēstīs baznīca, iepriekš liecinot par Viņa Evaņģēlija nākšanu. Uzmanīgs lasītājs ievēros vairākas atsauces uz sludināšanu 19.psalmā: “Izplatījums izteic Viņa roku darbu” (1.p.) lieto vārdu, kas sastopams Lk. 9:60 attiecībā uz Evaņģēlija izplatīšanu. “To vēsts iziet pa visu pasauli” (4.p.) sasaucas ar Pāvila paša sludināšanas aprakstu (2. Kor.10:13-16). Doma par iešanu pa visu pasauli bija Kristus lielās misijas pamatā (Mk. 16:15). Taču, kā mēs jau teicām, 19.psalma “debesis” Jaunā Derība interpretē kā visus, kas tic Kristum. Pasaules gaisma Kristus nozīmē ‘Mesija’, svaidītais. Viņš bija svaidīts “sludināt prieka vēsti nabagiem” (Lk.4:18); un arī mēs esam svaidīti, par cik mēs esam Kristū, svaidītajā (2. Kor.1:21). Tāpēc ka Viņš bija svaidīts sludināt Evaņģēliju pasaulei, arī mēs esam cienīgi to darīt (kā mēs esam cienīgi dalīt visu Viņa slavu, zināmā mērā). Viņš bija Dieva svaidīts, lai dotu prieka eļļu Saviem ļaudīm; Viņš dalījās ar mums Savā svaidīšanas pieredzē, un mums ir jādodas pasaulē un jādara tāpat (Jes.61:1,2 salīdz. ar Lk.4:18). Kristus sludināšanas skaistuma aprakstu Jes.52:7 Pāvils citē, attiecinot to uz ikkatru Evaņģēlija sludinātāju (Rom.10:15). Kungs Jēzus citē pravietojumu par Sevi kā par gaismu pagāniem, attiecinot to arī uz tiem, kas sludina Viņu (Ap.d.13:47). Kad efezieši no Pāvila mutes uzzināja par mācības pamatprincipiem, kad viņi dzirdēja un mācījās par to, ka patiesība ir Jēzū (Ef.4:20.21), Kristus sludinātājs bija Kristus izpausme viņu acu priekšā. To visu Kristus vienkārši rezumē, piekodinot jaunpievērstajiem nesludināt Evaņģēliju nepiedienīgā veidā, jo personīgi par Viņu ir rakstīts: “Ne Viņš bārsies, ne brēks, ne arī dzirdēs uz ielām Viņa balsi” (Mt.12;16,19). Citiem vārdiem, īstens Kristus sludinātājs pašas sludināšanas dēļ jau tiek stingri salīdzināts ar Kristu. Patiesi, mūsu sludināšanā “mēs nākam, Kristus sūtīti” (2.Kor. 5:20). Kā Kristus uzrunāja visas tautas, tā arī mums ir jādara. Pravietojumi, kurus Kristus attiecināja uz baznīcu, kas izplata Evaņģēliju visā pasaulē, tiek aprakstīti kā pravietojumi, kas attiecas personīgi uz Kristu (Lk.24:44,47: “Ka visam bija notikt, kas par Mani rakstīts Mozus bauslībā, praviešos un dziesmās … sludināt atgriešanos un grēku piedošanu …”). Tādējādi, Evaņģēlija sludinātāji personificēs Kristu, kas arī izskaidro Kristus īpašo klātbūtni, ko viņi izjūt, šī darba gaitā (Mt.28:20). Pāvils sludināja Antiohijas ļaudīm, bet viņš uzsvēra, ka “caur Viņu (augšāmcelto Kungu) jums tiek sludināta grēku piedošana” (Ap. d.13:38). Pāvils uzskatīja, ka sludināšanas darbs visciešāk vienoja viņu ar Kungu, kura sūtnis viņš bija (šīs tēmas pamatīgāka apspriešana lasāma nodaļā 1.1.). “Dievs bija Kristū un salīdzināja pasauli ar Sevi, tiem viņu grēkus nepielīdzinādams, un ir mūsu starpā licis salīdzināšanas vārdu (Evaņģēliju). Tā mēs nākam, Kristus sūtīti, un pamācām, it kā Dievs runātu caur mums… Mēs kā līdzstrādnieki jūs pamācām, lai jūs Dieva žēlastību nebūtu velti saņēmuši. Jo Viņš saka: labvēlīgā laikā Es tevi paklausīju … Redzi, tagad ir vislabvēlīgākais laiks; redzi, tagad ir pestīšanas diena” (2. Kor.5:19-6:2). Mēs esam tie, ar kuru palīdzību Dievs uzrunā cilvēci; un mums tas ir jādara, kamēr vēl pastāv pestīšanas iespēja. Saskaņā ar 2. Kor.5, perspektīvā, Dievs salīdzināja visu pasauli ar Sevi krustā, sātans bija iznīcināts, un visi grēki tad bija uzveikti, perspektīvā. Šajā ziņā Kristus ir ne tikai mūsu grēku, bet arī visas pasaules grēku izpircējs (1. Jņ.2:2). Krustā Viņš nesa pasaules grēku (Jņ. 1:29). Un tagad mums ir jādara šī ziņa zināma visai pasaulei, jo visi cilvēku grēki tika uzveikti krustā. Tātad, pavēle sludināt visai pasaulei paliek nemainīga arī pēc pirmā gadsimta. Ierobežot sludināšanu ir tas pats, kas ierobežot Dievu; un ierobežot Viņu ir mūsu spēkos, jo Viņa mērķis strādā saskaņā ar cilvēku brīvas gribas lēmumiem. Aktualitāte, kas ir skaidri saskatāma šajā Pāvila domu gājienā, ir tikpat patiesa arī šodien, šodien vēl jo vairāk. “Pestīšanas diena” nebija tikai pirmajā gadsimtā; tā ir arī šodien. “Izej steigšus” “Visas tautas” Tāpēc ka Valstībai ir jāizplatās pa visu pasauli, mums arī jāsludina šīs Valstības nākšanas Labo Vēsti visai pasaulei. Perspektīvā – atcerēsimies to – Valstības dibināšanas aizsākums ir tajā, ka Kristum ir dota visa vara debesīs un virs zemes (Mt.28:18). Šos vārdus mēs lasām Dan.7:14 attiecībā uz nākamo Valstību. Ticīgajam jau tagad ir jādzīvo Valstības dzīvi iespēju robežās (Rom.13:12,13). Valstībā mēs izplatīsim Evaņģēliju visā pasaulē uz šīs planētas. Arī šajā dzīvē mums ir jādarbojas Valstības garā sludināšanas ziņā. Jēzus teica, ka, saskaņā ar praviešiem, sludināšanai bija jāaizsākas Jeruzalemē. Ja šī sludināšana visai pasaulei krasi izbeigtos pirmā gadsimta beigās, lai aizsāktos atkal Jeruzalemē Valstībā, vai tam nevajadzētu būt atspoguļotam Vecajā Derībā? Augstāk minētos Vecās Derības pantus pārlasot, rodas iespaids, ka Labās Vēsts sludināšana aizsāksies Jeruzalemē un turpinās izplatīties līdz pat galīgai Valstības nodibināšanai. Šeit arī rodams izskaidrojums tam, kāpēc Kristus pavēle doties un nest Labo Vēsti pasaulei ir spēkā visu laiku. Pavēle sludināt “visām tautām” sasauksies ebreju prātos ar apsolījumiem Ābrahāmam, ka viņa pēcnācējos visas tautas tiks svētītas (1. Moz.18:18; 22:18; 26:4). Tādēļ Dieva ļaudīm ir jāsludina piedošanas Evaņģēlijs Kristū “visām tautām”. Piedāvājums dalīties šai svētībā nebeidzās pirmā gadsimta beigās. Apvienojot Ābrahāma apsolījumu “visām tautām” ar Kristus sludināšanas misiju nonākam pie vienkārša secinājuma: Izraēla Cerība tagad attiecas uz visām tautām; tāpēc ejiet un paziņojiet šo labo vēsti visām tautām. Kā lasot Evaņģēlijus vispār, tā arī šajā gadījumā svētīgi būtu iedomāties, kādā tonī Kristus izrunāja tur pierakstītos vārdus. “Eita pa visu pasauli un pasludiniet evaņģēliju visai radībai”. Kaut mēs varētu apjaust to vēlēšanās spraigumu, to garīgās nozīmes dziļumu, kas skanēja Viņa balsī. Mūsos ir jāatskan tai garīgajai degsmei nest Evaņģēliju visai pasaulei, cik maza šī mūsu pasaule arī būtu. Mūsu ielas, pilsētas, nācijas pasaulei un, ja tas ir iespējams, visai planētai. Pāvilam bija šī vēlme, nemaz nerunājot par personīgi viņam doto pavēli. Viņš runā par to, kā viņš visapkārt paudis Kristus evaņģēliju “līdz pat Ilīrijai” (Rom.15:19). Tā bija latīņu valodā runājoša province. Vai viņš ar to nedomāja, ka viņš ir paudis Kristus evaņģēliju grieķu valodā runājošajai pasaulei un tagad grib nest to latīņu valodā runājošajai pasaulei? Viņš vēlējās evaņģēliju sludināt pāri sasniegtajām robežām (2. Kor.10:15); viņš plānoja pavadīt kādu laiku Romā un tad sludināt Spānijā. Vai mēs nevarētu teikt, ka viens no viņa iemesliem doties uz Romu bija atsvaidzināt latīņu valodas zināšanas sava nodoma īstenošanai? Iepriekšējās rindkopas sniedz liecības, kas prasa kāda sprieduma veidošanu.
Vai mums ir vai nav jāpieliek īpašas pūles Evaņģēlija izplatīšanas darbā?
Mt.24:14.pants ir nepārprotami saistāms ar lielo sludināšanas misiju:
“Un šis Valstības evaņģēlijs tiks sludināts visā pasaulē par liecību
visām tautām, un tad nāks gals”. Nav nekāda iemesla noliegt, ka Mt.24
ir pravietojums par pēdējām dienām pirms Kristus atnākšanas. Vai tad
Kungs nesaka: ‘Mana lielā pavēle sludināt visai pasaulei tiks spēcīgi
izpildīta pēdējās dienās, un tad Es atgriezīšos godībā’? Un cik atbilstoši
tas ir mūsdienām, kad divdesmitā gadsimta beigas dod tik brīnumaini
lielas iespējas lingvistiski, politiski un tehnoloģiski Evaņģēlija izplatīšanai
burtiski visām nācijām. Ja šie argumenti ir pārliecinoši, tad mums ir
jāuzņemas atbildība; gan naudas, laika, gan citu resursu ziņā, un galvenokārt,
kvēlu lūgšanu un garīgas piepūles ziņā, lai izpildītu Kunga sirsnīgo
vēlēšanos, lai visi cilvēki varētu redzēt Tēva mīlestības gaismu, kura
atspoguļojas Viņā. Mēs visi apgrozāmies savā cilvēku vai pasaules vidē,
kurā Dievs sagaida, lai mēs liecinātu. Pāvils tā runāja par to, kā viņam
un citiem brāļiem bija savs “darba lauks” vai vide, kurā viņiem bija
jāliecina (2. Kor.10:16 salīdz. ar Ps.19:5; Am.7:15). Mums katram ir
sava vide, tie var būt mūsu dzīvojamās mājas cilvēki, kāds mūsu valsts
reģions vai pilsēta, vai cita pasaules daļa. “Eita pa visu pasauli ...”,
paklausiet pavēlei, uztveriet iztēlē “Viņa Vārda dēļ” (3. Jņ.7) visas
tās izcilās zināšanas un pieredzi, kas ir Viņā. |
|||
|
|||
|
|||