Mājas lapa | 10.1 “Es nebūšu Valstībā” |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10.1 “Es nebūšu Valstībā”
Aiz Dieva žēlastības es stingri ticu, ka es būšu. Bet ļoti bieži (daudz biežāk nekā jūs spējat iedomāties) sirsnīgs, tikumīgs brālis vai māsa (ieskaitot dažus, par kuriem jums nekas tamlīdzīgs prātā neienāktu) saka vai raksta man šos vārdus. Lai kā es arī neatsauktos uz tiem, atbilde ir apmēram šāda: “Nu jā, jā, bet es zinu, es tur nebūšu.” Kad mēs esam tādu sajūtu varā, mēs kļūstam tādi kā nesasniedzami, mūs nepārliecina nekādi garīgi pārspriedumi – jo faktiski tādi mēs arī vēlamies būt. Tātad, sekojošās rindas nez vai kādam palīdzēs garīga izmisuma brīžos, bet, iespējams, šīs domas var paturēt prātā līdz nākamajām garīgas depresijas nebaltām dienām. Tikko kristītajam tāda iespēja var likties stipri vien problemātiska. Bet visi, kas jau kādu laiku ir ceļā uz Valstību var jums apliecināt, ka noteikti pienāk laiks, kad jūs pārņem garīgs izmisums, šaubas pašos sirds dziļumos, pašās jūsu būtības dzīlēs. Tie, kas neko tamlīdzīgu nav pārdzīvojuši, vienkārši nav aptvēruši savas apgrēcības lielumu, nav nopietni ieskatījušies sevī, vai arī nav nopietni uztvēruši savas attiecības ar Dievu un savu personīgo atbildību Dieva priekšā. Tieši augstāk minētie fakti ir garīgas pašapmierinātības pamatā. Pašapmierinātības briesmas visbiežāk piemeklē tos, kuriem Patiesība ir zināma ilgu laiku, vai pat kopš bērnības, vienkārši tāpēc, ka tie nekad nav nopietni padomājuši par savām personīgajām attiecībām ar Dievu un garīgās krīzes sajūta tiem ir sveša. Tā, mēs vienkārši ļaujamies dzīves pašplūsmai ar nepamatota garīga miera sajūtu. To varētu nosaukt par stāvoša dīķa sindromu: dīķis ir brīnumaini kluss un mierīgs, bet kad jūs to papētāt, jūs apjaušat, kāpēc tas ir tik kluss un mierīgs – jo tajā nav it nekādas dzīvības. Tiem, kas pārdzīvo, ka nebūs Valstībā, nekādi nevar piedēvēt stāvoša dīķa sindromu; viņu ciešanas atspoguļo viņu nopietno pieeju garīgajām lietām.
Neviens no pieņemtajiem neuzskatīs, ka viņam ir jābūt ValstībāTie, kas ir “pirmie” pašu acīs, tie, kas ir pārliecināti, ka būs Valstībā, tiesas dienā mēģinās ieiet Valstībā, bet nespēs. Tie, kas cīnās, lai ieietu Valstībā tagad ir “pēdējie” savā garīgajā vērtējumā; un pirmie būs pēdējie tajā nozīmē, ka tie nebūs Valstībā. Tā, kad tos, kas ieies Valstībā, apraksta sevi uzskatām par “pēdējiem”, tam ir jānozīmē, ka tagad viņi uzskata sevi par Valstības necienīgiem, bet viņi “cīnās”, lai būtu tur tagad savās domās (Lk.13:23,24). Tādi kā Simsons mira, atzīstot savu niecību, sakot ka viņa dvēselei jāmirst kopā ar filistiešiem (Soģu 16:30) – bet patiesībā viņš būs Valstībā (Ebr.11:32). Ps.36:9 teikts, ka Dievs Valstībā “dzirdinās” mūs no sava prieka strauta. Tas man atgādina Kunga teikto, ka viņš “apsēdinās” mūs, apstaigās visus un apkalpos (Lk.12:37), ļoti labi zinot, ka lielāks ir tas, kas sēž nevis tas, kas kalpo (Lk.22:27). Nemaz nav tik grūti iztēloties, ka godības Kungs vēlas mūs apsēdināt pie galda un tad Viņš nāk un apkalpo mūs. Viņam būs “jāliek” mums apsēsties un ļauties būt apkalpotiem. Iespējams, ka “Nāciet šurp, jūs Mana Tēva svētītie, iemantojiet Valstību” (Mt.25:34) arīdzan liek domāt par uzticīgo šaubīšanos, vai viņi ir cienīgi ieiet Valstībā. Pirmtēls tam varētu būt arī Jāzepa atzīšanās saviem brāļiem; viņi ir iztrūkušies viņa priekšā un viņam tie jāiedrošina: “Nāciet tuvāk klāt!” (1.Moz.45:4). Viņiem nebija ne mazāko šaubu par to, ka viņiem ir jātiek viņa nosodītiem, pat nogalinātiem; viņi bija pārliecināti par to. Pat vairākus gadus vēlāk, pēc tēva nāves, Jāzeps raudāja sarūgtinājumā, ka brāļi nav spējuši pieņemt viņa pilnīgo piedošanu (1.Moz.50:17). Šīs ainas uzskatāmi simbolizē nākamo Jāzepa / Jēzus soģa krēslu.
Pamatdoma ir, ka tie, kas būs Valstībā, jutīsies tā it kā viņi to nemaz nebūtu pelnījuši un tādēļ Kristum būs gandrīz vai jāliek mums ieiet Valstībā. Tas ir tāpat kā līdzībās Mt.25, kad tiesas dienā Jēzus slavēs taisnos par visu labo, ko tie darījuši, un tie protestēs, sakot, ka patiesībā viņi to nemaz nav darījuši, un Viņš atteiks, ka Viņa acīs viņi to ir darījuši. Turpretī paštaisnie, tie, kas domā, ka ir tik daudz darījuši un tādēļ viņiem ir jābūt Valstībā, būs tie atraidītie. Mums ir jābūt kā tam vīram, kurš neuzdrošinājās pat acis pacelt uz debesīm, bet teica: “Dievs, esi man grēciniekam žēlīgs!” – nevis kā farizejs, kurš teica: “Es tev pateicos, Dievs, ka es esmu labāks par citiem cilvēkiem”. Visās Kunga līdzībās izpaužas Viņa dziļās Vecās Derības zināšanas. Nespēja pacelt acis uz debesīm ir Vecās Derības valodā norāde uz grēka vainas apzināšanos; spēja pacelt acis uz debesīm liek domāt par ticību piedošanai (it sevišķi psalmos). Varētu izteikt pretargumentu, ka cilvēks, kas neuzdrošinās pacelt acis uz debesīm, nelolo cerību uz piedošanu. Viņš vienkārši atzīstas grēcīgumā un cer uz žēlastību. Taču tieši viņš tika pieņemts, neskatoties uz šaubām, kas viņu māca, nevis tas, kurš domāja, ka viņš var pacelt acis uz debesīm. Kunga līdzības un mācība atspoguļo pamatdomu, ka tādi būs tie cilvēki, kuri galu galā būs Valstībā. Viņš runāja par mums visiem kā par mazo ganāmo pulciņu, kurš baidās, ka Tēvs nevēlēsies piešķirt mums Valstību (Lk.12:32). To darot, Viņš nemitīgi balstījās uz V.D. valodu. Jozua / Jēzus drošināja Izraēlu, ka Jahve būtu sajūsmā / vēlas, lai viņi ieietu zemē (4.Moz.14:8), bet tā vietā viņi bija pārāk norūpējušies par to, ko viņi ēdīs un dzers diendienā un par milzeņiem tai zemē. Tieši šai kontekstā Kungs runāja – bailēs no “pasaules tautām”, raizēs par ēdienu un ģērbšanos, tieši tāpat kā to darīja Izraēls (Lk.12:22-29). Taču Jahves labpatika un vēlme ir lai mēs ieietu Viņa Valstībā un šis prieks / vēlme uzvarēja pateicoties krustam (Jes.53:10).
Šīs domas ir patiesi izaicinošas. Mums ir jātic, ka mēs noteikti būsim glābti (1), patiesībā, ka mēs jau esam glābti, perspektīvā, un iedīglī jau esam Valstībā. Ir ļoti grūti noturēt līdzsvaru starp ticību tam, ka mēs būsim Valstībā, jo Jēzus mira, lai mūs paglābtu un, no otras puses, izjust pazemību, patiesu pazemību, apzinoties, ka mums tur nebūtu jābūt. Faktiski tas ir tik sāpīgs paradokss, ka es teiktu, ka tas ir viens no visnesamierināmākajiem Dieva radītajiem paradoksiem mūsu garīgajā pieredzē. Patiesa pazemība nenāk viegli. Tās būtība nebūt nav familiāri teiktajā “Šaubu nav, mēs visi esam grēcinieki”.
Nav grūti izskatīties garīgi pazemīgam, bet patiesi būt tādam ir ļoti grūti. Par to ir jābrīdina. Ir jāprot atrast piemērus savā dzīvē. Es varu minēt vienu, tipisku piemēru, no savējās; tas ir gandrīz identisks situācijai Brāļa Dennisa Gilletta grāmatā The Genius of Discipleship: es vadīju nodarbību ciklu brāļu un māsu grupā. Kāda māsa pienāca man klāt un teica, ka viņa sen neko labāku nav dzirdējusi, ka manas nodarbības bijušas viņai kā glābiņš, ka es esot vienīgais runātājs, kas spējis iedarboties uz viņu (utt.). Es nopietni papurināju galvu un teicu kaut ko apmēram tādā garā, ka tas, ko es teicu, nemaz nav tik labi, ka man būtu bijis jāizdara nopietnāki pētījumi, ka faktiski manis teiktais bija diezgan paviršs, lai sniegtu būtisko. Tad es novērsos no viņas un iegāju vīriešu tualetē (pēc tādas sarunas), jūtoties tā it kā es būtu izrādījis pazemību un tur es satiku brāli, ar kuru man bija bijušas nesaskaņas. Viņš man tai tualetē teica, ka manis vadītās nodarbības nekam neder, ka tā ir tukša klausītāju laika tērēšana, ka es tikai novedu brāļus un māsas neceļos ar savām paviršajām Bībeles nodarbībām. Tas sāpēja, stipri sāpēja. Taču faktiski, tas, ko viņš teica, bija tas pats, ko es pirmīt biju teicis māsai. Un es sapratu (daudz vēlāk!), ka viss, ko es viņai biju teicis, bija tikai ārēja pazemība. Īstenībā, iespējams, pat vēl sliktāk: pazemībā tērpta garīga lepnība.
119.psalms atspoguļo Dāvida sapratni, ka viņš nav turējis Dieva baušļus kā pienāktos. Pirmie četri panti runā par tā cilvēka svētību, kas ir paklausīgs. Bet viņš žēlojas: “Kaut es uz to vien tiektos, lai sargātu un pildītu Tavus likumus! Kad es turēšu visus Tavus baušļus sev acu priekšā, es nekad nepalikšu kaunā” (Ps.119:5,6). Šķiet, ka viņš grib teikt, kad viņš ir paklausīgs, tad viņu pārņem kauna jūtas par to, cik tālu viņš ir citkārt bijis no paklausības. Viņš noslēdz šo nepārspējamo Dieva vārda slavināšanas psalmu ar šķietami paradoksāliem vārdiem: “Es maldos kā pazudusi avs; tad nu meklē Savu kalpu, jo es nekad neaizmirstu Tavus baušļus!” (176.pants). Taču daudzkārt šai pašā psalmā viņš apgalvo, ka tur Dieva baušļus un tādēļ būs taisnots (piemēram, 22.pantā). Mūsu secinājums varētu būt, ka mēs varam zināt, ka turam bauslības pamatprincipus, un tas var būt mums par mierinājumu, tajā pat laikā saprotot, cik tālu mēs tomēr esam no pilnīgas pakļaušanās bauslībai un līdz ar to garīgas svētības, kas pat tagad mums ir pieejama. Taču neskatoties uz izmisumu savu neveiksmju dēļ, Dāvidam tomēr bija brīnumaini atklātas un aizrautīgas attiecības ar Dievu. Tās viņš tomēr nezaudēja savu neveiksmju izraisīto ciešanu dēļ.
Par ko liecina līdzībasKunga līdzībās atkārtojas viena un tā pati tēma. Viņš redzēja Savus ļaudis ierindojamies vienā no divām kategorijām: grēcinieki / garīgi vājie un paštaisnie. Tas neizriet tikai no vienas vai divām līdzībām:
Vingrinājuma pēc varētu izlasīt tikai kreisās puses sleju. Tajā raksturoti tie, kas Dieva acīs ir pieņemami. No šī viedokļa skatoties, es domāju, kristadelfiešiem būs jāpiedzīvo mūža visstiprākais trieciens tiesas dienā. Daudzi no tiem, kas uzskata sevi garā stiprus esam, attapsies elles ugunīs iemesti. Piedodiet, bet tā ir šo līdzību mācība. No šī secinājuma neizbēgsi. Daži no tiem, kas domā, ka tie nebūs Valstībā, jūtas tā tāpēc, ka salīdzina sevi ar citiem, pašpārliecinātiem kristadelfiešiem; tāds salīdzinājums mūsu starpā nav prāta darbs (2.Kor.10:12). Lasot tikai labās puses sleju (palasiet, dariet to!), atklājas tik daudz līdzības ar kristadelfiešu draudzi.
Ticīgie nav labi cilvēkiJo sīkāk mēs analizējam Bībeles personāžus, jo vairāk mēs pārliecināmies, ka vājību viņiem netrūka; un ar dažām no šīm vājībām viņi šķiet nesekmīgi cīnījās līdz pat nāves dienai. Man prātā ir Jēkabs, kas vienmēr ticēja savam spēkam, jo dzīves gaitā bija iemācījies ticēt Jahves spēkam. Taču pašā dzīves galā viņš atļaujas komentāru, kas drīzāk iederētos viņa agrāko gadu dzīvē: “Es tev dodu vienu kalna muguru...kuru es esmu ieguvis no amoriešiem ar savu zobenu un ar savu loku” (1.Moz.48:22). Uz šīs attieksmes aplamību šķiet atsaucas Joz.24:12, kur teikts, ka Dievs izdzina amoriešus “ne jau ar tavu zobenu, ne jau ar tavu loku”. Tāpat arī Ps.44:4,7: “Un nevis ar savu zobenu tie iekaroja zemi...es savu cerību nelieku uz savu stopu, nedz mans zobens ir tas, kas man palīdz.” Tātad Jēkabs sava mūža galā vēl nebija pilnīgi pārvarējis šo uzmācīgo pašpaļāvības vājību. Tas ir bīstams ceļš lejup. Mēs nekādā ziņā nedrīkstam ļauties pašapmierinātībai attiecībā uz garīgo izaugsmi. Bet no otras puses, mēs arī nekad nespēsim sasniegt Kristus augstumu, ja mums netiks piedēvēta viņa taisnība.
Jaunā Derība izceļ Ābrahāma, Īzāka, Jēkaba un viņa dēlu dzīves kā spilgtus piemērus mums visiem. Taču Rakstus caurauž atsauces uz šo vīru garīgo vājumu, pat pieļāvumi, ka kā cilvēki viņi nebija ‘labi’. Patiesi, Raksti šķiet pretstata šo vīru vājumu daudz pieņemamākai apkārtējo pasaules ļaužu uzvedībai. Tas veids, kā Jēkabs izmānīja no sava nedaudz iedzērušā tēva Īzāka svētību, ir gandrīz vai komisks; kazlēnu ādām aplikts, mātes kūdīts ar vārdiem: “Tavs lāsts lai tad nāk pār mani”; Jēkabs, droši vien, no sirds vēlējās, lai vecais zēns pasteigtos, zinādams, ka Ēsavs jebkuru brīdi var būt klāt ar paša pagatavoto maltīti. Taču tā bija zemeslodes visgodbijīgākā ģimene tolaik. Padomājiet arī par citiem piemēriem:
Nereti mums ir nācies atzīt, ka pasaules ļaudis ir ‘patīkamāki’, ‘labāki’ par mums. Un savā ziņā cilvēciskajā līmenī šķiet, ka tā tas ir. Un tomēr mēs esam aicināti pestīšanai, ne viņi. Es nebrīnītos, ja domājošākie Ābrahāma ģimenē būtu nonākuši pie šī paša slēdziena. Taču Dievs izvēlējās aicināt vājo, vienaldzīgo Izraēlu – ne tāpēc, ka tie būtu taisnprātīgi, bet tāpēc, ka tas tā bija jau iepriekš nolemts, ciktāl mēs to spējam saprast, bez kādiem nosacījumiem. Un tas attiecas arī uz garīgā Izraēla aicinājumu. Tajā, ka Dievs aicināja Izraēlu kļūt par Viņa tautu mēs redzam pestīšanas nevis pēc darbiem vai pieķeršanās taisnībai, bet aiz žēlastības dziļumu, tās pašu būtību. Dievs aicina briesmīgos grēciniekus nevis acīmredzamos taisnos. Izraēlu brīdināja, ka zeme (pestīšana) tiem tiek dota “ne tavas taisnības, nedz tavas sirds skaidrības dēļ...jo tu esi stūrgalvīga tauta” (5.Moz.9:5,6). Šie vārdi parādās vēstulē Titam 3:5 attiecībā uz jauno Izraēlu: “Viņš mūs izglāba, nevis taisnības darbu dēļ, ko mēs būtu darījuši, bet pēc savas žēlsirdības, ar mazgāšanu atdzimšanai un atjaunošanos Svētajā Garā” – tikai aiz Viņa žēlsirdības.
Secinājumi Tie, kas ieies Valstībā, patiesi pašos sirds dziļumos jutīs, ka viņiem tur nebūtu jābūt. Un patiesi nebūtu. Taisnais “tikko tiek izglābts” (1.Pēt.4:18). Taisnais atlikums, kas bieži sarunājās savā starpā par Jahvi, tiks “saudzēti” aiz Dieva žēlastības (Mal.3:17). Pieņemtie jutīsies tik pārliecināti, ka tie gandrīz vai apstrīdēs Kunga Jēzus lēmumu par viņiem tiesas dienā (Mt.25:37-40). Tikai atbildības pilns cilvēks uzdrošinātos to darīt. Tā, Tēvam būs jāmierina uzticīgie pēc sprieduma pasludināšanas, slaukot asaras, kuras tad (skat kontekstu) būs mūsu acīs, un jāsniedz īpaša palīdzība, lai mēs saprastu, ka mūsu grēcīgā pagātne ir beidzot pārvarēta (Atkl.21:4). Mēs būsim kā strādnieki līdzībā, kas iet projām, sažņauguši saujā savu dālderi, domādami “Es to patiesībā neesmu pelnījis. Es nestrādāju visu dienu, un tā ir visas dienas alga”. Tādēļ, ja mēs patiešām, no sirds jutīsimies tā, ka mēs nebūsim Valstībā, tad savā ziņā tā jutīsies visi ticīgie. Kaut gan, ja mēs tā jutīsimies, tad šīs zināšanas mūsos neko nemainīs. Mēs nedomāsim “ja jau es jūtu, ka mani noraidīs, tad jau ir labi, tas nozīmē, ka mani nenoraidīs”. Mums ir vienkārši jāapzinās, ka Dievs patiesi vēlas glābt grēkus nožēlojušos grēciniekus. Viņš pat grozīs Savus likumus, lai to panāktu. Atcerieties, kā Viņa likums nosoda vīru, kurš atkal apprec sievieti, no kuras viņš ir šķīries. Un neskatoties uz to, Dievs pazemo Sevi lūdzot niecību Izraēlu atgriezties pie Viņa (5.Moz.24:4 salīdz. ar Jer.3:1). Kaut gan raugu nedrīkstēja pienest kā uguns upuri (3.Moz.2:11), Dievs bija gatavs pieņemt pateicības upuri par mieru ar raugu tajā (3.Moz.7:13). Un par labprātības upuri Viņš pieņemtu arī dzīvnieku ar defektiem (3.Moz.22:23), kaut gan tas bija pret par labāko atzīto principu par dzīvnieka upurēšanu, kas ir bez kādas vainas. Nevarēja būt runas par grēku izpirkšanu bez asins izliešanas; taču no visnabadzīgākajiem Dievs pieņem arī upuri bez asins izliešanas. Viss tas atspoguļo Dieva vēlmi pieņemt grēkā kritušus cilvēkus. Attiecības starp Salamanu un viņa līgavu Augstajā dziesmā acīmredzot simbolizē mūsu attiecības ar Kungu. Taču viņai ir lielas problēmas: viņš vienmēr tieši uzrunā viņu, taču viņa vienmēr atbild netieši (“viņš nāk...viņš stāv”) kā juzdamās neērti, viņa mīlestības necienīga, ka viņu cildinošie līgavaiņa apraksti ir stipri pārspīlēti. Viņas aprakstā jūtamas viņas šaubas, mulsums, miegainība, neizlēmība, nepakļāvība; viņa ir neaprēķināma, tad viņa ir iemīlējusies viņā, tad atkal nav, viņa ar nepacietību gaida viņa uzmundrinājumu, neskatoties uz viņa lielo mīlestību (“lai viņš skūpsta mani...”).
Es tomēr nevaru atturēties no pozitīvas noskaņas noslēgumā. Raksti liecina, ka tie, kas būs Valstībā, būtībā mīl Dievu, bet patiešām jūt, ka nav cienīgi būt Viņa Valstībā. Rakstos var rast daudz pamatojumu ticībai, ka mēs noteikti būsim Valstībā. Taču Bībelē atainotās tiesas dienas ainas parāda, ka pieņemtie nebūs tik droši uztvēruši šo viedokli, kā to varētu uztvert. Un man ir tāds iespaids, ka tieši tāda uztvere ir jo daudziem kristadelfiešiem: mēs neturamies tik stingri kā vajadzētu pozitīvajā ticībā, ka mēs patiesi būsim Valstībā tāpēc, ka esam Kristū, kaut arī mūsu lūgšanas tiek uzklausītas, kaut arī mēs pamatā esam uzticīgi, taču dziļāk izjūtot savu neatbilstību nekā Dieva žēlastību. Šīs rakstura iezīmes, kas ir skaidri saskatāmas daudzos no mums ir tieši tās iezīmes, kas raksturo ticīgos Bībeles tiesas dienas atainojumos. Un tādēļ daudzi no mums būs Dieva Valstībā. Un tā nav rotaļāšanās ar loģiku vai Bībeles rakstu vārdiem. Tāpat kā Pēteris es rakstu “pamācīdams un apliecinādams, ka tā ir patiesa Dieva žēlastība, tanī stāviet!” (1.Pēt.5:12).
Piezīmes(1) Skat nodarbību 1.2 “Noteiktības jautājums”. (2) Skat nodarbību 4.1 “Mēs visi esam sludinātāji”. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||