Mājas lapa | ĪSTENAIS NELABAIS |
||
Ko Bībele saka par velnu |
|||
5-4-2 Ījaba Sātans: Sātans-eņģelis? Iespējama arī pavisam cita interpretācija, kurai arī ir ticamības pazīmes tāpat kā tai, ka Sātans ir viens no Ījaba draudzes ticīgajiem, iespējams Ēlifass, kurš iefiltrējies Ījaba draudzes pulkā viņa bērnu vājību dēļ. Nav nekas nepareizs tajā, ka eņģeli nosauc par sātanu – tādi piemēri ir 4.Moz.22:22 un 1.Laiku 21:1. Mēs zinām, ka eņģeļi nevar grēkot: taču viņu zināšanas ir aprobežotas (piem., Mt.24:36). Eņģelis sacīja, ka tagad viņš zina, ka Ābrahāms bīstas Dieva, kad viņš bija gatavs upurēt savu vienīgo dēlu (1.Moz.22:12); un eņģelis vadīja Izraēla tautu pa tuksnesi, lai pārbaudītu tās garīgumu (5.Moz.8:2,3). Dievs Pats, bez šaubām, jau zināja, kas ir cilvēku sirdīs. „Dieva dēli” Ījaba grāmatas kontekstā attiecas uz eņģeļiem (38:7). Dieva dēli, kas nāk Dieva priekšā, atgādina ainu Debesu tiesas zālē, kā mēs lasām 2.Laiku 18:19-21, kur eņģeļi sapulcēti pie Dieva, lai apspriestu Ahaba gadījumu; un tad Dievs pilnvaro vienu no eņģeļiem izpildīt to, ko tas iesaka. Sātans, kuru Dievs pilnvarojis vērsties pret Ījabu, sasaucas ar citām atsaucēm uz eņģeļiem, kas pilda Dieva gribu (Ps.81:5; Cah.5:5, Ebr.1:14). Sātans saka par sevi, ka viņš pārstaigā zemi, klejodams pa to, lietodams to pašu valodu, ko Cah.1:11 lieto eņģeļu sakarā. Tas, ka eņģelis piemeklēja Ījabu ar ļaundabīgiem augoņiem (2:7), norāda uz to, ka tas nebija cilvēks; jautājums atrisinās, ja mēs pieņemam eņģeļa-sātana iespējamību. Neviens cilvēks otrā nevar izraisīt ādas saslimšanu, kā tas bija Ījaba gadījumā. Ja Sātans attiecināms uz eņģeli, tad arī saprotams kāpēc visas Sātana nestās nelaimes aprakstītas kā Dieva izraisītas (it īpaši ja Ījabs iedomājās Dievu eņģeļa veidolā). Un tad kļūst saprotams arī Sātana nosodījuma trūkums grāmatas beigās. Sātans – eņģelis Ījaba 2:5 Sātans lūdz Dievu „izstiept Savu roku” pret Ījabu. Šo izteicienu bieži lieto attiecībā uz darbiem, kurus Dievs dara ar eņģeļu palīdzību. Dievs ir ar mieru un saka „Viņš ir tavā varā” (:6). Tādējādi, Sātana roka ir Dieva roka. Un tas pierāda, ka Sātans nekādā ziņā neiestājas pret Dievu – viņi strādā roku rokā. Ījabs šķiet uzsveram Dieva rokas klātbūtni visās viņa likstās – 2:5,6,10; 6:9; 10:7; 13:21; 19:21; 27:11; 28:9. Ījaba 12:9 izteikta doma, ka tāpat kā Tā Kunga roka ir radījusi visu šai pasaulē – un izpilde bijusi eņģeļu rokās – tā arī viņa likstas ir eņģeļa roku darbs. „Ar Viņa dvesmu (Dievs padara Savus eņģeļus par gariem) debesis kļūst spoži tīras, Viņa roka ir tā, kas nodūra bēguļojošo pūķi” (26:13). Tā, Ījabs sasaista Dieva dvesmu / garu ar Viņa roku, kas ir Sātana roka. Šķiet, ka daudz pamatotāk ir domāt, ka šī roka un dvesma ir eņģeļa nevis cilvēka roka. Jo tas bija eņģeļu roku darbs, kas radīja Debesis. Ījabs atzina, ka viņa ciešanas nāk no Dieva rokas, bet viņš zināja, ka Viņa roka to nenogalinās – „Tu mani apkaro ar Savas rokas spēku… (30:21,24). Tieši tas bija pieteikts Sātanam – pārbaudi Ījabu, „tikai neizstiep roku pret viņu pašu” (1:12). Dieva roka, kas dara ļaunu (2:10), bez šaubām, attiecas uz „ļaunu eņģeļu pulku” (Ps.78:49) nevis uz cilvēku – Kīram bija jādod mācība, ka nevienam citam nav dota vara darīt ļaunu kā tikai Dievam (Jes.45:5-7). „Vai tu esi ievērojis Manu kalpu Ījabu…?” (2:3) Dievs vaicā Sātanam ievadā. Vēlāk Ījabs sūrojas Dievam „Kas ir cilvēks, ka Tu to tik augstu cel un ka tu viņam esi pievērsis Savu sirdsprātu un Savu acu zīles?” (7:17). Tātad Ījabs redz Dievu, kuru viņš iespējams uztver kā eņģeli, pievēršam viņam uzmanību, kamēr pirms tam mēs lasām, ka sātanam / pretiniekam bija teikts, lai viņš pievērstu savu sirdsprātu Ījabam. Ja sātans būtu bijis cilvēks, viņš nevarētu pats piemeklēt Ījabu ar visām tām likstām; un Ījabs nebūtu tik skaudri sūrojies par to, ka kāds cilvēks viņu ievēro. Eņģeļa acis Papildus ieskati
Taču paceļas jautājums: kura interpretācija ir pareiza? Vai eņģelis bija šaubīgais ticīgais vai taisnais eņģelis? Šīs divas pieejas nav nesavienojamas. Tieši tāpat kā zemes svētnīca bija patiesās debesu svētnīcas attēls (Ebr.9:24), tā arī katram no mums varētu būt enģelis, kas pārstāv mūs debesīs Tā Kunga priekšā Debesu tiesas zālē. Eņģeļi var pārstāvēt arī veselu grupu – piem., eklēsiju (Atkl.1:20). Šie eņģeļi tik ļoti identificējas ar saviem aizbilstamajiem, ka arī tos pašus var strostēt (piem., Atkl.2:5) – ne tāpēc, ka tie būtu grēkojuši, bet tāpēc ka tie pārstāv šīs eklēsijas Debesu tiesas zālē. Piezīmes
|
|||
PIRMĀ NODAĻA: IDEJAS RAŠANĀS VĒSTURE |
|||
1-1 Priekšstata par velnu un sātanu izcelšanās vēsture Vecās Derības laikos | 1-1-1 Izraēls trimdā: Babiloniešu / Persiešu ietekme | 1-1-2 Grieķu ietekme | 1-2 Sātans Jaunās Derības laikos | 1-2-1 Sātans Justīna Martīra uzskatos | 1-2-2 Sātans Irineja un Tertuliāna traktējumā | 1-2-3 Sātans Klementa un Origena traktējumā | 1-2-4 Sātans Laktantija un Atanasija skatījumā | 1-2-5 Sātans Augustīna koncepcijā | 1-3 Sātans viduslaikos | 1-4 Sātans no Reformācijas laikiem līdz mūsdienām | 1-4-1 Sātans „Zaudētajā paradīzē” | 1-5 Protestētāji | 1-6 Velns un Sātans jaunākajos laikos | |
|||
OTRĀ NODAĻA: DAŽAS BĪBELES PAMATA MĀCĪBAS |
|||
2-1 Eņģeļi | Pirmā atkāpe: Jūdas vēstule un Ēnoha grāmata | 2-2 Ļaunuma un grēka izcelsme | Otrā atkāpe: Vēstule romiešiem un Salamana gudrība | Trešā atkāpe: 1. Mozus grāmatas 1-3 nolūks un konteksts | 2-3 Sātans un velns | 2-4 „Šīs pasaules valdnieks”: Jūdu Sātans | 2-5 Elle | Ceturtā atkāpe: Kristus un „gari cietumā” | |||
TREŠĀ NODAĻA: DAŽI PRAKTISKI SECINĀJUMI |
|||
3-1 Daži praktiski secinājumi | 3-2 Velns un sātans: grūtie jautājumi | |||
CETURTĀ NODAĻA: NEŠĶĪSTIE GARI |
|||
4-1 Velns, Sātans un nešķīstie gari | 4-2 Ļaunie gari un elki | 4-3 Ļaunie gari un slimība | 4-4 Tā laika valoda | 4-5 Dievs pieņem cilvēka uzskatus | 4-6 Brīnumi un ļaunie gari | PIELIKUMS: „Arī ļaunie gari tic un dreb” | 4-7 Kānaāniešu teoloģijas beigas | 4-8 Ļauno garu izdzīšana | 4-9 Pētījuma objekts: Rešefs | 4-10 Dieva valodas stils | 4-11 Kristus mācīšanas stils | 4-12 Kāpēc Jēzus nelaboja cilvēku nepareizos uzskatus | 4-13 Ļaunie gari: kopsavilkums | PIELIKUMS: ticības ļaunajiem gariem psiholoģiskais pamatojums | |||
PIEKTĀ NODAĻA: TO BĪBELES PANTU APSKATS, KUR MINĒTI VĀRDI VELNS UN SĀTANS |
|||
5-1 Ievads: Pārprastie Bībeles panti | 5-2 Čūska Ēdenē | 5-3 Dieva dēli un cilvēku meitas | 5-4 Ījaba sātans | 5-4-1 Sātans Ījaba grāmatā: kāds no viņa draudzes locekļiem? | 5-4-2 Ījaba sātans: sātans – eņģelis? | 5-5 Spožā zvaigzne, Bābeles ķēniņš | 5-6 Svaidīts ķerubs | 5-7 Sātans Caharijas 3.nodaļā | 5-8 Jēzus kārdināšana | 5-8-1 Jēzus tuksnesī: pieraksta valodas un kārdinājuma dabas izpēte | 5-8-2 Tuksneša kārdinājumi: iespēja ielūkoties Jēzus domu gājumā | 5-9 Nešķīstie gari | 5-10 Velns un viņa eņģeļi | 5-11 Sātans noņem vārdu | 5-12 Sātans kā zibens | 5-13 Sātans iegāja Jūdā | 5-14 Pēteris un sātans | 5-15 Jūsu tēvs velns | 5-16 Velna nomāktie | 5-17 Velna bērns | 5-18 Sātana vara | 5-19 Nododam sātanam | 5-20 Šīs pasaules dievs | 5-21 Gaismas eņģelis | 5-22 Sātana eņģelis | 5-23 Gaisa valsts valdnieks | 5-24 Nedodiet vietu velnam | 5-25 Velna viltības | 5-26 Velna valgs | 5-27 Nogriezties neceļos sātanam pakaļ | 5-28 Stājieties pretim velnam | 5-29 Saitēs saistīti tumsā | 5-30 Mozus miesas | 5-31 Sātana sinagoga | 5-32 Miķelis un lielais pūķis | 5-33 Velns un Sātans saistīti | Piektā atkāpe: „Grēka cilvēks” |
|||
SESTĀ NODAĻA: DAŽI SECINĀJUMI |
|||
6-1 Daži secinājumi | Sestā atkāpe: Ciešanas (Bev Russell) | |||