Mājas lapa | ĪSTENAIS NELABAIS |
||
Ko Bībele saka par velnu |
|||
5-4-1 Sātans Ījaba grāmatā: kāds no viņa draudzes locekļiem? Ir diezgan daudz pierādījumu tam, ka Sātans varētu būt viens no Ījaba draudzes locekļiem. „Un notika kādu dienu kad Dieva dēli [ticīgie – 1.Jņ.3:1; Mt.5:9] nāca, lai nostātos Tā Kunga priekšā [priestera vai cita Jahves pārstāvja priekšā, iespējams, altāra priekšā, 5.Moz.19:17; Ps. 42:2], tad arīdzan sātans atnāca viņu vidū”. Tā varētu būt agrīnās eklēsijas sanākšana kopā; atsevišķi ticīgie sanāk kopā speciāli, lai satiktos; mūsu maizes laušanas rituāla pirmtēls. Kad mēs nākam, braucam ar tramvaju vai vilcienu vai autobusu uz mūsu Jēzus piemiņas sapulcēm, mēs faktiski atkārtojam to, ko Dieva dēli ir darījuši kopš sen-seniem laikiem. Sātans saka, ka viņš nāk no ceļojuma un no klejojuma pa visu zemes virsu” (1:7). Ir pamats domāt kā lingvistiski, tā arī teoloģiski, ka Ījaba grāmatas notikumi risinājās agrīnos garīgās vēstures laikos ( salīdziniet ar „Jobaba” un dažu viņa draugu pieminēšanu 1.Laiku 5). Tur ir arī saistība ar 1.Mozus grāmatas pirmajām nodaļām. Mēs varētu saistīt Sātana klejojumus ar 1.Moz.4:12-14, kad Kains dēļ savas rūgtās skaudības pret savu taisno brāli kļūst par tekuli virs zemes. Tā arī Sātans varētu būt kāds cits ticīgais, kas kaut kādā ziņā bija izslēgts no draudzes, taču nāca uz ticīgo sapulcēm, lai paustu savu skaudību pret Ījabu. Atsauce uz Dieva dēlu sanākšanu kopā, lai svētītos priestera vai altāra priekšā, seko uzreiz pēc Ījaba bērnu dzīru apraksta (1:4). „Allažiņ” arī Ījabs pēc šīm dzīrēm upurēja dedzināmos upurus atbilstoši viņu skaitam (1:5); bet tad „kādu dienu” Dieva dēli nāca, lai nostātos Dieva priekšā. Varbūt mums jāsasaista šīs dienas. Vai Dieva dēli nevarētu būt Ījaba bērni? Viņi sanāk kopā dzīrot un tad atkal lai upurētu kaujamos upurus; bet starpība ir tajā, ka tad viņi atļāva arī Sātanam nākt viņu vidū. Jaunie sludinātāji, no tā jums būs mācīties! Jāatzīmē, ka Sātans vairs ne reizes grāmatā neparādās. Patiesie Ījaba pretinieki bija viņa „draugi”; un Dieva gala vārdā viņi arī tiek nosodīti, ne ‘Sātans’. Tādēļ ir pamats saistībai starp Sātanu un Ījaba ‘draugiem’; arī viņi ceļoja un klejoja pa zemes virsu pirms nākšanas pie viņa, tāpat kā Sātans grāmatas ievadā. Un te mums ir jāpiepauzē, lai saņemtu vēl vienu mācību. Par Ījaba lielo pretinieku / Sātanu izrādījās tie, kurus viņš uzskatīja par draugiem savā eklēsijā. Tā arī mūsu pieredze mums māca, ka mūsu lielākie pārbaudījumi nāk no mūsu brāļu teiktajiem vārdiem. Nenovērtējot par zemu Ījaba fiziskās ciešanas, jāatzīst, ka viņa patiesie pretinieki izrādījās viņa brāļi. Tā vietā lai apraudātu savas fiziskās likstas, viņš apraud to, ka tie, kurus viņš ir mīlējis, ir kļuvuši viņam (pretinieki / sātani) naidīgi (19:19). Un tā tas notika arī ar Jēzu, kura tiešs prototips ir Ījabs. Atkal nemazinot Viņa fiziskās ciešanas, visskaudrākās bija noraidījuma sāpes no to puses, kuru dēļ Viņš gāja nāvē. Apsveriet sekojošos mājienus, ka viņa draugi faktiski arī bija tas Sātans:
|
|||
PIRMĀ NODAĻA: IDEJAS RAŠANĀS VĒSTURE |
|||
1-1 Priekšstata par velnu un sātanu izcelšanās vēsture Vecās Derības laikos | 1-1-1 Izraēls trimdā: Babiloniešu / Persiešu ietekme | 1-1-2 Grieķu ietekme | 1-2 Sātans Jaunās Derības laikos | 1-2-1 Sātans Justīna Martīra uzskatos | 1-2-2 Sātans Irineja un Tertuliāna traktējumā | 1-2-3 Sātans Klementa un Origena traktējumā | 1-2-4 Sātans Laktantija un Atanasija skatījumā | 1-2-5 Sātans Augustīna koncepcijā | 1-3 Sātans viduslaikos | 1-4 Sātans no Reformācijas laikiem līdz mūsdienām | 1-4-1 Sātans „Zaudētajā paradīzē” | 1-5 Protestētāji | 1-6 Velns un Sātans jaunākajos laikos | |
|||
OTRĀ NODAĻA: DAŽAS BĪBELES PAMATA MĀCĪBAS |
|||
2-1 Eņģeļi | Pirmā atkāpe: Jūdas vēstule un Ēnoha grāmata | 2-2 Ļaunuma un grēka izcelsme | Otrā atkāpe: Vēstule romiešiem un Salamana gudrība | Trešā atkāpe: 1. Mozus grāmatas 1-3 nolūks un konteksts | 2-3 Sātans un velns | 2-4 „Šīs pasaules valdnieks”: Jūdu Sātans | 2-5 Elle | Ceturtā atkāpe: Kristus un „gari cietumā” | |||
TREŠĀ NODAĻA: DAŽI PRAKTISKI SECINĀJUMI |
|||
3-1 Daži praktiski secinājumi | 3-2 Velns un sātans: grūtie jautājumi | |||
CETURTĀ NODAĻA: NEŠĶĪSTIE GARI |
|||
4-1 Velns, Sātans un nešķīstie gari | 4-2 Ļaunie gari un elki | 4-3 Ļaunie gari un slimība | 4-4 Tā laika valoda | 4-5 Dievs pieņem cilvēka uzskatus | 4-6 Brīnumi un ļaunie gari | PIELIKUMS: „Arī ļaunie gari tic un dreb” | 4-7 Kānaāniešu teoloģijas beigas | 4-8 Ļauno garu izdzīšana | 4-9 Pētījuma objekts: Rešefs | 4-10 Dieva valodas stils | 4-11 Kristus mācīšanas stils | 4-12 Kāpēc Jēzus nelaboja cilvēku nepareizos uzskatus | 4-13 Ļaunie gari: kopsavilkums | PIELIKUMS: ticības ļaunajiem gariem psiholoģiskais pamatojums | |||
PIEKTĀ NODAĻA: TO BĪBELES PANTU APSKATS, KUR MINĒTI VĀRDI VELNS UN SĀTANS |
|||
5-1 Ievads: Pārprastie Bībeles panti | 5-2 Čūska Ēdenē | 5-3 Dieva dēli un cilvēku meitas | 5-4 Ījaba sātans | 5-4-1 Sātans Ījaba grāmatā: kāds no viņa draudzes locekļiem? | 5-4-2 Ījaba sātans: sātans – eņģelis? | 5-5 Spožā zvaigzne, Bābeles ķēniņš | 5-6 Svaidīts ķerubs | 5-7 Sātans Caharijas 3.nodaļā | 5-8 Jēzus kārdināšana | 5-8-1 Jēzus tuksnesī: pieraksta valodas un kārdinājuma dabas izpēte | 5-8-2 Tuksneša kārdinājumi: iespēja ielūkoties Jēzus domu gājumā | 5-9 Nešķīstie gari | 5-10 Velns un viņa eņģeļi | 5-11 Sātans noņem vārdu | 5-12 Sātans kā zibens | 5-13 Sātans iegāja Jūdā | 5-14 Pēteris un sātans | 5-15 Jūsu tēvs velns | 5-16 Velna nomāktie | 5-17 Velna bērns | 5-18 Sātana vara | 5-19 Nododam sātanam | 5-20 Šīs pasaules dievs | 5-21 Gaismas eņģelis | 5-22 Sātana eņģelis | 5-23 Gaisa valsts valdnieks | 5-24 Nedodiet vietu velnam | 5-25 Velna viltības | 5-26 Velna valgs | 5-27 Nogriezties neceļos sātanam pakaļ | 5-28 Stājieties pretim velnam | 5-29 Saitēs saistīti tumsā | 5-30 Mozus miesas | 5-31 Sātana sinagoga | 5-32 Miķelis un lielais pūķis | 5-33 Velns un Sātans saistīti | Piektā atkāpe: „Grēka cilvēks” |
|||
SESTĀ NODAĻA: DAŽI SECINĀJUMI |
|||
6-1 Daži secinājumi | Sestā atkāpe: Ciešanas (Bev Russell) | |||