Mājas lapa | ĪSTENAIS NELABAIS |
||
Ko Bībele saka par velnu |
|||
4-7 Kānaāniešu teoloģijas beigas Agrīno kānaāniešu cilšu, kas dzīvoja ebreju iziešanas no Ēģiptes laikā, reliģisko ticējumu analīze parāda, ka viens patiesais Dievs izvēlējās Sevi atklāt valodā, kas nepārprotami atsaucās uz apkārtējiem teoloģiskajiem ticējumiem. Vienu no visvarenākajiem kānaāniešu dieviem to daudzo dievību pulkā, kuras kānaānieši pielūdza, sauca ‘El’ (1). Tā Kunga, Izraēla Dieva, raksturojums, kā tas dots pirmajās piecās Bībeles grāmatās, ir gandrīz identisks ar kānaāniešu Dieva ‘Ela’ raksturojumu (2). Piemēram, ‘El’ apprecēja prostitūtu Asarti, tāpat arī Jahve apprecēja prostitūtu Izraēlu (Hoz.3:1); un viszīmīgākais ir tas, ka ‘El’ upurēja savu miesīgo dēlu (3). Zīmīgi ir arī tas, ka ‘El’ ir viens no vārdiem, ar kuriem Dievs Sevi sauc Rakstos. Arturs Gibsons norāda, ka vārdam ‘Jahve’ ir līdzība ar amoriešu dieva Ja-Vī vārdu, kā arī ar ugarītu dievu Jahanīnu (4). Tā ir nepārprotama liecība tam, ka Dievs atklāj Sevi tam laikam raksturīgajā valodā, lai ar to parādītu Savu acīmredzamo pārākumu, ka šīs citas dievības, uz kurām Viņš atsaucas, nemaz nepastāv, un Jahve ir vienīgais ‘El’. Šie dievi ar līdzīgiem vārdiem nebija nekas, salīdzinot ar patieso Jahve El. Apkārtējo reliģiju parodēšana
Elija un Elīsa 2.Ķēniņu 2:19 apraksta cilvēku gaušanos, ka „ūdens te ir nelāgs un zeme neauglīga”. Elīsa nepārmet tiem māņticību un zemes neauglības attiecināšanu uz sievu neauglību; tā vietā viņš ar Kunga vārdu padara ūdeni veselīgu un zemi auglīgu līdz šai dienai „kā Elīsas vārdi, ko viņš runāja, bija sacījuši”. Parasti cilvēki būtu griezušies pie burvjiem pēc palīdzības, lai aizdzītu nešķīsto garu, kurš, pēc viņu domām, bija vainīgs nelaimē. Taču Elīsas brīnums skaidri norādīja uz to, ka ūdens ļaunums, tāpat kā tā veselīgums ir Dieva rokās un Viņam nav grūti vērst ļaunu par labu. Tas bija daudz iedarbīgāks līdzeklis pret māņticību nekā vārdisks māņticības nopēlums. Arī spožā zvaigzne (Lūcifers)… Daudzi autori ir atzīmējuši, ka Jāņa evaņģēlijs un vēstules ir cauraustas ar atsaucēm uz tolaik izplatīto gnosticisma filosofiju (6), lai parādītu patiesā evaņģēlija pārākumu pār pirmā gadsimta pasaules tukšo filosofiju, kad Jānis iedvesmā rakstīja savu evaņģēliju. Tas ir Jaunās Derības analogs Jesajas 14.nodaļai. Piezīmes
|
|||
PIRMĀ NODAĻA: IDEJAS RAŠANĀS VĒSTURE |
|||
1-1 Priekšstata par velnu un sātanu izcelšanās vēsture Vecās Derības laikos | 1-1-1 Izraēls trimdā: Babiloniešu / Persiešu ietekme | 1-1-2 Grieķu ietekme | 1-2 Sātans Jaunās Derības laikos | 1-2-1 Sātans Justīna Martīra uzskatos | 1-2-2 Sātans Irineja un Tertuliāna traktējumā | 1-2-3 Sātans Klementa un Origena traktējumā | 1-2-4 Sātans Laktantija un Atanasija skatījumā | 1-2-5 Sātans Augustīna koncepcijā | 1-3 Sātans viduslaikos | 1-4 Sātans no Reformācijas laikiem līdz mūsdienām | 1-4-1 Sātans „Zaudētajā paradīzē” | 1-5 Protestētāji | 1-6 Velns un Sātans jaunākajos laikos | |
|||
OTRĀ NODAĻA: DAŽAS BĪBELES PAMATA MĀCĪBAS |
|||
2-1 Eņģeļi | Pirmā atkāpe: Jūdas vēstule un Ēnoha grāmata | 2-2 Ļaunuma un grēka izcelsme | Otrā atkāpe: Vēstule romiešiem un Salamana gudrība | Trešā atkāpe: 1. Mozus grāmatas 1-3 nolūks un konteksts | 2-3 Sātans un velns | 2-4 „Šīs pasaules valdnieks”: Jūdu Sātans | 2-5 Elle | Ceturtā atkāpe: Kristus un „gari cietumā” | |||
TREŠĀ NODAĻA: DAŽI PRAKTISKI SECINĀJUMI |
|||
3-1 Daži praktiski secinājumi | 3-2 Velns un sātans: grūtie jautājumi | |||
CETURTĀ NODAĻA: NEŠĶĪSTIE GARI |
|||
4-1 Velns, Sātans un nešķīstie gari | 4-2 Ļaunie gari un elki | 4-3 Ļaunie gari un slimība | 4-4 Tā laika valoda | 4-5 Dievs pieņem cilvēka uzskatus | 4-6 Brīnumi un ļaunie gari | PIELIKUMS: „Arī ļaunie gari tic un dreb” | 4-7 Kānaāniešu teoloģijas beigas | 4-8 Ļauno garu izdzīšana | 4-9 Pētījuma objekts: Rešefs | 4-10 Dieva valodas stils | 4-11 Kristus mācīšanas stils | 4-12 Kāpēc Jēzus nelaboja cilvēku nepareizos uzskatus | 4-13 Ļaunie gari: kopsavilkums | PIELIKUMS: ticības ļaunajiem gariem psiholoģiskais pamatojums | |||
PIEKTĀ NODAĻA: TO BĪBELES PANTU APSKATS, KUR MINĒTI VĀRDI VELNS UN SĀTANS |
|||
5-1 Ievads: Pārprastie Bībeles panti | 5-2 Čūska Ēdenē | 5-3 Dieva dēli un cilvēku meitas | 5-4 Ījaba sātans | 5-4-1 Sātans Ījaba grāmatā: kāds no viņa draudzes locekļiem? | 5-4-2 Ījaba sātans: sātans – eņģelis? | 5-5 Spožā zvaigzne, Bābeles ķēniņš | 5-6 Svaidīts ķerubs | 5-7 Sātans Caharijas 3.nodaļā | 5-8 Jēzus kārdināšana | 5-8-1 Jēzus tuksnesī: pieraksta valodas un kārdinājuma dabas izpēte | 5-8-2 Tuksneša kārdinājumi: iespēja ielūkoties Jēzus domu gājumā | 5-9 Nešķīstie gari | 5-10 Velns un viņa eņģeļi | 5-11 Sātans noņem vārdu | 5-12 Sātans kā zibens | 5-13 Sātans iegāja Jūdā | 5-14 Pēteris un sātans | 5-15 Jūsu tēvs velns | 5-16 Velna nomāktie | 5-17 Velna bērns | 5-18 Sātana vara | 5-19 Nododam sātanam | 5-20 Šīs pasaules dievs | 5-21 Gaismas eņģelis | 5-22 Sātana eņģelis | 5-23 Gaisa valsts valdnieks | 5-24 Nedodiet vietu velnam | 5-25 Velna viltības | 5-26 Velna valgs | 5-27 Nogriezties neceļos sātanam pakaļ | 5-28 Stājieties pretim velnam | 5-29 Saitēs saistīti tumsā | 5-30 Mozus miesas | 5-31 Sātana sinagoga | 5-32 Miķelis un lielais pūķis | 5-33 Velns un Sātans saistīti | Piektā atkāpe: „Grēka cilvēks” |
|||
SESTĀ NODAĻA: DAŽI SECINĀJUMI |
|||
6-1 Daži secinājumi | Sestā atkāpe: Ciešanas (Bev Russell) | |||