Mājas lapa | ĪSTENAIS NELABAIS |
|||||||||||||||||||||
Ko Bībele saka par velnu |
||||||||||||||||||||||
4-6 Brīnumi un ļaunie gari Jēzus brīnumi atmaskoja vietējo uzskatu maldīgumu, piemēram, ļauno garu sakarā, netērējot vārdus kļūdaino uzskatu labošanai. Tā Lūkas 5:21 ebreji pauž divus kļūdainus uzskatus: ka Jēzus ir zaimotājs un ka tikai Dievs var piedot grēkus. Jēzus nesaka ne vārda kļūdas skaidrošanai, taču triekas ķertā dziedināšanas brīnums apgāž abus ebreju izteiktos apgalvojumus. Pat tad, kad jūdi (apzināti) izdarīja nepareizus secinājumus, ka Jēzus „Dievu sauca par Savu Tēvu, Sevi pielīdzinādams Dievam” (Jņ.5:18), Jēzus to nenoliedza; tā vietā Viņš pamatoti pierādīja, ka Viņš no Sevis neko nevar darīt, ja Viņš neredz Tēvu to darām, tādēļ Viņu nevar pielīdzināt Dievam. Kristus brīnumi paši par sevi pierāda arī, cik aplama ir ticība ļaunajiem gariem. Kristus brīnumam slimā dziedināšanā pie Betzatas dīķa bija jāparāda, cik aplama ir ticība ebreju mītam, ka Pashas svinību laikā eņģelis pieskaras dīķa ūdenim, piešķirot tam dziednieciskas īpašības. Mīts ir pierakstīts bez komentāriem par tā maldīgumu; Kristus brīnums ir tā maldīguma atmaskojums (Jņ.5:4). Tas pats attiecas arī uz mītu par nomizotajām rīkstēm, kas veicinot ganāmpulka vaislību; Jēkabs izmisīgi rīkojās saskaņā ar šo pagānu mītu, lai viņa ganāmpulks pieaugtu, un Dievs viņam palīdzēja. Taču tikai daudz vēlāk Jēkabs saprata, ka šie ganāmpulki bija Dieva žēlastības dāvana (1.Moz.33:11). Ja Dievs būtu vienkārši pārmetis Jēkabam par ticību mītiem, šī mācība nebūtu bijusi tik iespaidīga. Tas, kā Dievs attiecas pret viltus reliģiju apgalvojumiem Vecajā Derībā, palīdzēs mums saprast, kā Viņš atsaucas uz ticību ļaunajiem gariem Jaunās Derības laikā, un kāpēc nekur nav skaidri un gaiši pateikts, ka tādu garu vienkārši nav. Mēs gribētu, lai Kristus attieksme pret ļauno garu problēmu tiktu skatīta vēsturiskā plāksnē. Otrā Mozus grāmata saukta Exodus
Hatorai bija vairāki veidoli, ieskaitot govs veidolu, sievietes ar govs galvu, vai sievietes ar govs ragiem un / vai ausīm (1). Pārdomājot Izraēla saistību ar Ēģipti, interesanti, ka faraona sapņi Jāzepa laikā bija apkārtējo pagānu ideju tiešs pretatats. Vienam no galvenajiem ēģiptiešu dieviem, Ozirisam, bija septiņas govis; Jāzepam, droši vien, nemaz nebija tik viegli uzdrošināties apgalvot, ka septiņas kaulainās govis apēdīs septiņas treknās govis (1.Moz.41:20, iespējams, galu galā pārstāvot Izraēlu, salīdz. ar Hoz.4:15-16; Am.4:1). Ar to mēs šai kontekstā gribam teikt, ka faraona pagānu idejas netika noraidītas kā nepareizas, bet netieši tika norādīts uz Jahves un Viņa tautas pārākumu par viņiem. Daudzi autori ir atzīmējuši, ka apkārtējo Tuvo Austrumu kultūrās ir daudz mītisku nostāstu, kuri izklausās pēc atsaucēm uz Bībeles brīnumiem, kā piemēram, Saules apstāšanās, Sarkanās jūras izžūšana un tml. (10). Viņi pieraksta šos brīnumus saviem dažādajiem dieviem. Pilnīgi iespējams, ka šīs leģendas ir tikai kropļoti Bībeles pierakstos attēloto notikumu pārstāsti, kas parādījās pēc šiem brīnumainajiem notikumiem. Taču precīzu šo mītu rašanās laiku nav iespējams noteikt. Saskaņā ar bagātīgajiem pierādījumiem, ka Dievs veic tādus brīnumus, lai sagrautu apkārtējo tautu mitoloģiju un filosofiju, varētu būt iespējams, ka šīs leģendas pastāvēja pirms notika Bībelē aprakstītie brīnumi. Kad Dievs atdalīja Sarkanās jūras ūdeņus vai apturēja zemes riņķošanu, šie fakti varēja būt spēcīga atsauce uz leģendām, kas vēstīja par dažādo dievu (X,Y vai Z) brīnumdarbiem. Bija skaidrs, ka Jahve, Izraēla Dievs, patiesi lika notikt šiem brīnumiem reālajā dzīvē nevis leģendārajos atstāstos. Piezīmes
|
||||||||||||||||||||||
PIRMĀ NODAĻA: IDEJAS RAŠANĀS VĒSTURE |
||||||||||||||||||||||
1-1 Priekšstata par velnu un sātanu izcelšanās vēsture Vecās Derības laikos | 1-1-1 Izraēls trimdā: Babiloniešu / Persiešu ietekme | 1-1-2 Grieķu ietekme | 1-2 Sātans Jaunās Derības laikos | 1-2-1 Sātans Justīna Martīra uzskatos | 1-2-2 Sātans Irineja un Tertuliāna traktējumā | 1-2-3 Sātans Klementa un Origena traktējumā | 1-2-4 Sātans Laktantija un Atanasija skatījumā | 1-2-5 Sātans Augustīna koncepcijā | 1-3 Sātans viduslaikos | 1-4 Sātans no Reformācijas laikiem līdz mūsdienām | 1-4-1 Sātans „Zaudētajā paradīzē” | 1-5 Protestētāji | 1-6 Velns un Sātans jaunākajos laikos | |
||||||||||||||||||||||
OTRĀ NODAĻA: DAŽAS BĪBELES PAMATA MĀCĪBAS |
||||||||||||||||||||||
2-1 Eņģeļi | Pirmā atkāpe: Jūdas vēstule un Ēnoha grāmata | 2-2 Ļaunuma un grēka izcelsme | Otrā atkāpe: Vēstule romiešiem un Salamana gudrība | Trešā atkāpe: 1. Mozus grāmatas 1-3 nolūks un konteksts | 2-3 Sātans un velns | 2-4 „Šīs pasaules valdnieks”: Jūdu Sātans | 2-5 Elle | Ceturtā atkāpe: Kristus un „gari cietumā” | ||||||||||||||||||||||
TREŠĀ NODAĻA: DAŽI PRAKTISKI SECINĀJUMI |
||||||||||||||||||||||
3-1 Daži praktiski secinājumi | 3-2 Velns un sātans: grūtie jautājumi | ||||||||||||||||||||||
CETURTĀ NODAĻA: NEŠĶĪSTIE GARI |
||||||||||||||||||||||
4-1 Velns, Sātans un nešķīstie gari | 4-2 Ļaunie gari un elki | 4-3 Ļaunie gari un slimība | 4-4 Tā laika valoda | 4-5 Dievs pieņem cilvēka uzskatus | 4-6 Brīnumi un ļaunie gari | PIELIKUMS: „Arī ļaunie gari tic un dreb” | 4-7 Kānaāniešu teoloģijas beigas | 4-8 Ļauno garu izdzīšana | 4-9 Pētījuma objekts: Rešefs | 4-10 Dieva valodas stils | 4-11 Kristus mācīšanas stils | 4-12 Kāpēc Jēzus nelaboja cilvēku nepareizos uzskatus | 4-13 Ļaunie gari: kopsavilkums | PIELIKUMS: ticības ļaunajiem gariem psiholoģiskais pamatojums | ||||||||||||||||||||||
PIEKTĀ NODAĻA: TO BĪBELES PANTU APSKATS, KUR MINĒTI VĀRDI VELNS UN SĀTANS |
||||||||||||||||||||||
5-1 Ievads: Pārprastie Bībeles panti | 5-2 Čūska Ēdenē | 5-3 Dieva dēli un cilvēku meitas | 5-4 Ījaba sātans | 5-4-1 Sātans Ījaba grāmatā: kāds no viņa draudzes locekļiem? | 5-4-2 Ījaba sātans: sātans – eņģelis? | 5-5 Spožā zvaigzne, Bābeles ķēniņš | 5-6 Svaidīts ķerubs | 5-7 Sātans Caharijas 3.nodaļā | 5-8 Jēzus kārdināšana | 5-8-1 Jēzus tuksnesī: pieraksta valodas un kārdinājuma dabas izpēte | 5-8-2 Tuksneša kārdinājumi: iespēja ielūkoties Jēzus domu gājumā | 5-9 Nešķīstie gari | 5-10 Velns un viņa eņģeļi | 5-11 Sātans noņem vārdu | 5-12 Sātans kā zibens | 5-13 Sātans iegāja Jūdā | 5-14 Pēteris un sātans | 5-15 Jūsu tēvs velns | 5-16 Velna nomāktie | 5-17 Velna bērns | 5-18 Sātana vara | 5-19 Nododam sātanam | 5-20 Šīs pasaules dievs | 5-21 Gaismas eņģelis | 5-22 Sātana eņģelis | 5-23 Gaisa valsts valdnieks | 5-24 Nedodiet vietu velnam | 5-25 Velna viltības | 5-26 Velna valgs | 5-27 Nogriezties neceļos sātanam pakaļ | 5-28 Stājieties pretim velnam | 5-29 Saitēs saistīti tumsā | 5-30 Mozus miesas | 5-31 Sātana sinagoga | 5-32 Miķelis un lielais pūķis | 5-33 Velns un Sātans saistīti | Piektā atkāpe: „Grēka cilvēks” |
||||||||||||||||||||||
SESTĀ NODAĻA: DAŽI SECINĀJUMI |
||||||||||||||||||||||
6-1 Daži secinājumi | Sestā atkāpe: Ciešanas (Bev Russell) | ||||||||||||||||||||||