Mājas lapa | ĪSTENAIS NELABAIS |
|||||||||||||||
Ko Bībele saka par velnu |
||||||||||||||||
2-4 „Šīs pasaules valdnieks”: Interpretējot katru Jaunās Derības atsauci uz velnu vai sātanu kā atšķirīgu ‘pretinieku’ vai ‘apmelotāju’, mēs viegli varam tikt apsūdzēti nekonsekvencē. Šīs nodaļas mērķis ir noskaidrot sarežģīto „šīs pasaules valdnieka” problēmu un parādīt, ka daudzas atsauces uz velnu un sātanu attiecas uz pirmajā gadsimtā valdošo ebreju sistēmu, tā ka visas citas Jaunās Derības atsauces uz tiem attiecas vai nu uz romiešu pārvaldes sistēmu vai uz mūsu iedzimto grēku. „Šīs pasaules valdnieku” apraksta kā „izstumtu ārā”, nākošu pie Jēzus, pār kuru gan viņš „nenieka nespēj” un dabūjušu savu spriedumu, un tas viss tajās dažās stundās pirms Kristus nāves (Jņ.12:31; 14:30; 16:11). Visi šie apraksti šķiet saskan ar ebreju sistēmu, kā tā izpaužas tās dažādajos pārstāvjos, kā bauslībā, torā, augstajā priesterī Kajafā, Jūdā un ebrejos – visos, kas vēlējās Kristus nāvi. Sākumam atzīmēsim, ka „šīs pasaules valdnieks” 1.Kor.2:6,8 attiecas uz romiešu un ebreju pārvaldniekiem. Kad Jūda iziet no istabas, mums rodas iespaids, ka Jēzus sāk runāt nopietnāk un dedzīgāk. Tiklīdz viņš bija izgājis, Jēzus teica: „Tagad Cilvēka Dēls ir paaugstināts…Bērniņi, Es vēl mazu brīdi esmu pie jums…Es vairs daudz nerunāšu ar jums, jo nāk šīs pasaules valdnieks; pār Mani viņš gan nenieka nespēj” (Jņ.13:31 & 33; 14:30). Tā kā Jēzus zināja, ka Jūda drīz atgriezīsies ar viņa vīriem, Viņš gribēja pēc iespējas vairāk informācijas sniegt Saviem mācekļiem atlikušajā laika sprīdī. Tāpēc šo Jāņa evaņģēlija nodaļu (14.-17.) vārdi tik pilni dedzības un tik ārkārtīgi spilgti un saturīgi. Kad Viņš bija beidzis: „Tad nu Jūda, paņēmis kareivju nodaļu un augsto priesteru un farizeju sulaiņus, ierodas…” (Jņ.18:3); Jēzus bija pravietojis: „Nāk šīs pasaules valdnieks”, iemiesots Jūdas personā un attiecībās. Kristus bija teicis mācekļiem, ka pār Viņu „valdnieks… gan nenieka nespēj” (Jņ.14:30). Līdz pat Jūdas ierašanās brīdim ar kareivjiem, mācekļi nebija sapratuši, ka viņš ir nodevējs (skat Jņ.18:3-5). Jēzus zināja, ka tas viņus šokēs un liks arī tiem aizdomāties, vai viņi arī ir Kristū; tādēļViņš tos brīdināja, ka Jūda, kā „šīs pasaules valdnieka” iemiesojums pār Viņu nenieka nespēj, jo nav vairs Viņā, nav Viņa daļa. Jo ebreju varas institūcijas un sistēmas „velns” bija Jūdam „sirdī iedevis Kungu nodot” (Jņ.13:2). Visa ebreju augstākā vara bija Jēzus „nodevēji” (Ap.d.7:52) šajā Jūdā, vienā vienīgajā nodevējā, kas iemiesoja sevī visu ebreju sistēmu. Tas, ka valdniekam nav nenieka Kristū, atgādina atsauci uz Dan.9:26: „Un pēc tām sešdesmit divām nedēļām tas svaidītais tiks nogalināts, gan ne viņa vainas dēļ; pilsētu un svētnīcu izpostīs kāda valdnieka (romiešu) karaspēks”. Līdz ar to kā ebreju pasaule, tā arī Jūda nebija Kristū un to pārstāvētā sistēma bija lemta nopostīšanai no cita (romiešu) valdnieka rokas, kurš „ieradīsies”, lai ieņemtu (ebreju) „šīs pasaules valdnieka” vietu. „Valdnieka” pieminēšana Dan.9:26 un Jņ.14:30 liek domāt par to, ka jābūt saistībai starp šiem diviem pantiem. To, ka Jūda bija „viens no divpadsmit”, kas ēda pēdējo vakarēdienu, uzsver visi evaņģēliju rakstītāji – šie vārdi sastopami Mt.26:14; Mk.14:20; Lk.22:47; Jņ.13:21. Tādēļ arī Pēteris vēlāk atzīmē, ka „tas bija mums pieskaitīts (salīdz. ar „viens no divpadsmit”) un saņēmis to pašu kalpošanu” (Ap.d.1:17), atsaucoties uz Kristus apgalvojumu, ka beigu beigās „šīs pasaules valdniekam” nav Viņā daļas (latv. tulkojumā „pār Mani viņš gan nenieka nespēj”). Līdzīgi, 1.Jņ.2:19 droši vien attiecas uz Jūdu kā vienu no tiem, kas atgriežas pasaulē: „No mums viņi ir izgājuši, bet viņi nav bijuši mūsējie” (salīdz. ar „Jūda, viens no divpadsmit”). Jēzus nosauc Jūdu par velnu (Jņ.6:70) un viņa iziešana no istabas Kunga prātā varētu asociēties ar „šīs pasaules valdnieka” izstumšanu. Tie, kas „no mums ir izgājuši” 1.Jņ.2:19 bija pirmām kārtām tie, kas atstāja ebreju eklēsijas (kurām galvenokārt bija adresētas Jāņa vēstules), lai atgrieztos jūdaismā, un Jūda bija to, kas aizgājuši, iemiesojums. 2.Pēt.2:13 & 15 pielīdzina tos, kas atgriežas jūdaismā Bileāmam, „kas dzinās pēc netaisnās algas”. Vēl vienu reizi šis izteiciens „netaisnības alga” ir lietots Ap.d.1:18, runājot par Jūdu. „Izdzīt / izstumt” Vecajā Derībā parasti attiecas uz Izraēlas izdzīšanu no zemes par nepaklausību (salīdz. ar Lk.19:45). Tam bija jānotiek ar pirmā gadsimta ebrejiem. Bauslībai pašai bija jātop „padzītai” (Gal.4:30). Šie vārdi atgādina Hagaras un Ismaēla padzīšanu. Sakarā ar Mozus bauslības galu Kungs teica: „Vergs nepaliek visu mūžu mājās; Dēls gan paliek visu mūžu” (Jņ.8:35). Aprakstam par Izraēla atkritējiem, kurus bez žēlastības „izmeta laukā” un tikai Dievs iežēlojas par tiem ir droši vien jāattiecas uz Ismaēlu (Ecēh.16:5). Gal.4:29-30 Mozus bauslība ir tieši sasaistīta ar Hagari un šī fragmenta saturs pamatojas Jes.54:1-7, kur Kungs sauc atpakaļ atstātu laulātu draudzeni, kurai bija vairāk bērnu nekā precētai sievai. Tas sasaucas ar 1.Moz.16 aprakstīto Hagares atgriešanos pie Ābrahāma. Pēc Hagares galīgās padzīšanas 1.Moz.21 viņa klejoja Parana tuksnesī, nesdama rokās Ismaēlu – tāpat kā Dievs vadāja Izraēlu pa tuksnesi. Brīnumainā kārtā Izraēlam sniegtais ūdens šajā vietā ir vēl viena līdzība, kā arī Ismaēla vārds, kas nozīmē ‘Dievs uzklausa žēlabas’ – kā Viņš uzklausīja Izraēla tautas žēlabas Ēģiptē. Tā, Hagara ar Ismaēlu pārstāv Izraēla atkritējus un abi tika ‘padzīti’. Romiešiem 9:6-8 ir tam vēl viens apstiprinājums: „Jo ne visi, kas cēlušies no Israēla, ir patiesi izraēlieši… Pēc Īzāka tavs dzimums tiks noteikts. Tas jāsaprot tā: nevis miesīgie bērni ir Dieva bērni, bet apsolījuma bērni.” Pāvila atgādinājums, ka dzimums tiks noteikts pēc Īzāka, un pirmā gadsimta no Dieva atkritušais Izraēls nav Dieva tauta, bet gan miesas bērni, liek mums identificēt tos ar Ismaēlu, kas ir visu miesas bērnu pirmtēls. Tieši tāpat Jeremija apraksta nomaldījušos Izraēlu kā meža ēzeļu māti (Jer.2:24), iespējams atgādinot Ismaēla aprakstu kā „savvaļas vīru” (1.Moz.16:12). Izraēla atkritēju valoda Viscaur Vecajā Derībā Izraēls, Dieva tauta, aprakstīta Dievu tautas pretinieku / sātanu valodā. Padomājiet par visām tām reizēm, kad Dieva atkritēju tauta rīkojas vai tiek aprakstīta, ka rīkojas savu arābu radinieku veidā, kā turpinot tēmu par to, ka ebreju sistēma bija „jāpadzen” tāpat kā tika padzīts Ismaēls:
„Šīs pasaules dievs” Jūdaisma piekritēji sātana lomā
Jūda, sātans un ebreji Sējēja līdzībā „velns” ir Kristus – vārda sējēja / evaņģēlija sludinātāja ienaidnieks – un Viņa sākotnējie ienaidnieki bija ebreji. Tie bija tās nezāles, kas bija iesētas kviešu starpā, lietas, kas „apgrēcina” – un Pāvils brīdina pret jūdaistiem, kas nesa apgrēcības, radīja šķelšanos, lai sagrautu eklēsiju (Rom.16:17; 14:13; Mt.13:38, 39, 25, 41). To visu apstiprina Jēzus Mt.15:12-13, kad viņš nosauc farizejus par dēstiem, „ko Mans Debesu Tēvs nav dēstījis” un kas „tiks izrauti ar saknēm” tiesas dienā. Tieši viņi bija tas ‘velns’, kas iedvesa Jūdam domu nodot Jēzu; tā Lūkas 22:2-3 lasām, ka „augstie priesteri un rakstu mācītāji prātoja, kā Viņu nonāvēt…bet sātans bija iegājis Jūdā”. Ebreju idejas par tūlītēju Valstību un romiešu jūga nomešanu burvīga, varonīga Mesijas vadībā bija pārņēmušas Jūdu un izsauca viņā tādu rūgtumu pret Kristus kalpošanu, ka viņš to nodeva. Ebreju Sātans, ebreju un to ideoloģijas veidolā iedarbojās arī uz citiem mācekļiem: „sātanam ļoti iegribējies jūs (daudzskaitlī) sijāt ka kviešus”, Jēzus brīdina tos. Augstais priesteris it īpaši cerēja uz Pēteri. „Es esmu lūdzis par tevi, lai tava ticība nemitētos,” Jēzus saka Pēterim (Lk.22:31-32). Vai Jēzus varēja paredzēt, ka Sātans – Augstais priesteris vēlāk apcietinās Pēteri un tam sekojošo tiesas prāvu cietumā? Visa pirmā gadsimta laikā ebreju un romiešu velns meklē, „ko tas varētu aprīt” (1.Pēt.5:8). Iespējams, ka 1.Jņ. 2:14 attiecas uz ebreju Sātanu vai „ļauno”, kas cenšas sagraut jaunpievērsto ticību un garīgo briedumu gadsimta beigās tāpat kā tas centās to sagraut Kristus mācekļos Viņa kalpošanas laikā: „Es esmu jums rakstījis, bērni, jo jūs esat Tēvu atzinuši. Es esmu jums rakstījis, tēvi, jo jūs esat atzinuši Viņu, kas ir no sākuma. Es esmu jums rakstījis, jaunekļi, jo jūs esat stipri, un Dieva vārds paliek jūsos, un jūs ļauno esat uzvarējuši”. Ievērojiet, kā ar vārda palīdzību, ja tas ir jūsos, var uzvarēt „ļauno”. Psalms 119:11 un Kristus tuksneša kārdinājumi rāda, ka vārds mūsos palīdz pārvarēt mūsu ļauno sirdi, līdz ar to parādot, ka „ļaunais” attiecas uz mūsu pašu ļaunajām vēlmēm, kas rada izpausmi jūdaismā. Mozus bauslība kā pretinieks Viena no galvenajām Vēstules galatiešiem tēmām ir nepieciešamība atteikties no bauslības. „Jūs esat svabadībai aicināti… jo visa bauslība ir vienā vārdā izpildīta, proti, tanī: tev būs savu tuvāku mīlēt kā sevi pašu… es saku: staigājiet Garā, tad jūs miesas kārību savaldīsit. Jo miesas tieksmes ir pret Garu… ka jūs nedarāt to, ko gribat”. Bauslības neizpildāmības dēļ nebija iespējams darīt visu tā, kā tas tajā bija noteikts. ”Bet, ja Gars jūs vada, tad jūs vairs neesat padoti bauslībai”. Tas šķiet pilnībā izšķir jautājumu par bauslības saistību ar miesu (Gal.5:13-18). Tas pats kontrasts starp garu un bauslību / miesu ir redzams Rom.8:2-3: „Jo dzīvības Gara bauslība Kristū Jēzū tevi ir atsvabinājusi no grēka un nāves bauslības. Jo, ko bauslība nespēja, nevarīga būdama mūsu miesas dēļ…”. Bauslība netieši mudināja uz „miesas darbiem”, kas uzskaitīti Gal.5:19-21, un praksē ebreji kļuva pat morāli samaitātāki par kānaāniešu tautām, kādēļ arī Pāvils bija spiests atmaskot Izraēla pagrimumu Vēstulē romiešiem 1. Vēstulē romiešiem ļoti bieži sastopama saistība starp grēku (velnu) un Mozus bauslību (ar to nav teikts, ka bauslība būtu grēcīga – tā veda pie grēka tikai cilvēka vājuma dēļ). Rom.6 skaidri teikts, ka miruši grēkam, mēs kalpojam taisnībai un Rom.7 tieši tāpat izsakās par bauslību; jo „kas nomiris, tas ir taisnots no grēka… jūs… esat miruši grēkam (Rom.6:7 & 11) salīdz. ar „Tāpat arī jūs esat nonāvēti bauslībai” (Rom.7:4). Un vēl daži līdzīgi piemēri:
Šos argumentus Pāvils apkopo Vēstulē kolosiešiem 2, kur kristību kontekstā un brīdinot ticīgos, lai tie neatgrieztos bauslībā, viņš saka: „Ja nu jūs esat ar Kristu (kristībās) nomiruši (jūdaisma) pasaules pirmspēkiem, ko tad jūs, it kā vēl dzīvodami (jūdaisma) pasaulē, uzņematies (Mozus bauslības) priekšrakstu jūgu…?” (20.p.). Bauslība bija „pret mums vērstais parādu raksts” (Kol.2:14) – mūsu pretinieks / sātans. Jūdi, kas dzīvo pēc Mozus bauslības pretēji Ābrahāmam dotajai derībai par Kristu, ir „miesīgie bērni” (Rom.9:8). Līdzīgā veidā, tie, kas ir zem bauslības, ir pielīdzināti kalpones bērniem, „dabīgi dzimušiem” (Gal.4:23). Argumentējot, Pāvils jautā: „Vai… Garā iesākuši, jūs tagad miesā gribat pabeigt?” (Gal.3:3,2) – it kā „miesā” ir tas pats, kas „ar bauslības darbiem”. Tagad mēs saprotam, kāpēc Ebr.7:16 & 18 runā par bauslību kā par cilvēku pavēles likumu, kas atceļama „tās nespēcības un nederības dēļ”. Bauslības „nespēcība” asociējas ar Mt.26:41 pausto: „gars ir gan labprātīgs, bet miesa ir vāja”. Rom.8:3 tādēļ apraksta bauslību kā „nevarīgu… mūsu miesas dēļ”. Jūdaisms kā „sātans” Vēstulē romiešiem 16 Ļauna un laba atzīšanas koks tad kļūst par bauslības simbolu – jo „bauslība dod grēka atziņu (Rom.3:20). Ādama un Ievas vīģes lapu apsēji arī reprezentēja bauslību, jo tos nomainīja nonāvētais jērs. Viņu sākotnējais spīdīgais izskats labi tipizē grēka redzamo pārklājumu ar bauslības palīdzību, kas laika gaitā izplēnē. Vīģes koks ir labi pazīstams Izraēla simbols. Ir pamats domāt, ka apēduši laba un ļauna atzīšanas koka augli, viņi pagatavoja apsējus no tā lapām, tā padarot vīģes koku par laba un ļauna atzīšanas koku. Kā koks, tā arī lapas tādējādi pārstāv bauslību un jūdaisma sistēmu; tādēļ arī lapām bija jābūt tā paša koka lapām. Zīmīgi ir arī tas, ka Kristus farizeju aprakstā, „kas no ārpuses izskatās jauki”, lietotais vārds ir tas pats kas Septuaginta tulkojumā attiecas uz laba un ļauna atziņas koku, it kā tie būtu kaut kādā veidā saistīti (Mt.23:27). Tas viss izskatījās tā it kā jūdaisti teiktu: ‘Vai tad Dievs patiesi teicis, ka nav jāturas pie bauslības? Kāpēc tad Viņs to ir mums devis? Tā nāks jums par labu, tā dos jums lielāku garīguma atziņu.’ Kol.2:3-4 redzams, ka tāda argumentācija tika lietota: „Kristū apslēptas visas gudrības un atziņas bagātības. To es saku, lai neviens jūs nemaldinātu skaistiem vārdiem”. Tā ir vēl viena atsauce uz čūsku. Tāpēc ka visas garīgās atziņas bagātības ir Kristū, Pāvils saka, neļaujieties maldinājumam, kad kāds jums piedāvā dziļākas zināšanas. Tā Ādama un Ievas attiecības ar Dievu Ēdenē, kuras čūska apskauda un pārtrauca, var salīdzināt ar mūsu esību „Kristū” ar visu garīgo atziņu, kas tajā ir, tādēļ Pāvils brīdina Korintu: „Bet es baidos, ka čūska, kas ar savu viltību piekrāpa Ievu, tāpat nesamaitā arī jūsu domas un nenovērš no vienkāršības un skaidrības, kas ir Kristū” (2.Kor.11:3). Vienkāršība Kristū tādēļ bija tāda pati kā cilvēka attiecības ar Dievu Ēdenē. Un tā mēs atkal redzam, ka jūdaisti tiek pielīdzināti 1.Mozus grāmatas sātanam-čūskai. Titam 1:10 un 2.Pēt.2:1 & 3 tieši runā par pļāpām un maldinātājiem „visvairāk no apgraizītajiem”. 2.Pēt.2 tie aprakstīti kā droši pārgalvji, kas zaimo godības eņģeļus (10.p. salīdz. ar Jūdas 8.p.) – tieši tāpat kā čūska zaimoja Dieva dotās pavēles Ēdenē. Atgriežoties pie Rom.16, par jūdaistu Sātanu teikts, ka tas kalpo „savam vēderam” (18.p.) kā to darīja čūska. Varbūt čūskai patika šo augļu izskats un tā gribēja attaisnot pašas iekāri pēc tiem; tādēļ viņa pierunāja Ievu to nobaudīt. Par kalpošanu vēderam uz sava vēdera tai „būs līst”. Līdzīgi, arī jūdaisti gribēja attaisnoties par to, ka viņi turpina turēties pie bauslības, un tādēļ pierunāja Ievu, Kristus jaunavu (2.Kor.11:1-3), darīt to pašu. Es „tikai vēlos, lai jūs būtu gudri uz labu, bet vientiesīgi uz ļaunu” (Rom.16:19) – „esiet gudri kā čūskas (sākotnēji attiecās uz farizejiem?) un bez viltus kā baloži”, Jēzus teica (Mt.10:16). Mums ir jāizprot jūdaistu un miesas gudrība un viltība, tai pat laikā saglabājot gara skaidrību. Secinājumi Starp citu, daudzas detaļas Atklāsmes 12 šķiet attiecamies uz jūdaisma sistēmu. „Lielais pūķis, vecā čūska, to sauc par velnu un sātanu”, šiem vārdiem ir izteikts jūdaisma skanējums. Pūķis tapa gāzts kā „šīs pasaules valdnieks” un bauslība tika uzvarēta ar „Jēra asinīm” (Atkl.12:11). Jūdu Sātans un viņa eņģeļi-vēstneši no Mateja 13 un 2.Kor.11:14 noteikti kaut kādā mērā ir saistīti ar „sātanu… un…tā eņģeļiem” no Atkl.12:9, tādējādi Atklāsmes 12 ir viens no vairākiem piemēriem, kas norāda uz velna un sātana saistību ar kā jūdu, tā arī romiešu sistēmām. Noslēgumā, pamudinājums cieši turēties pie „vienkāršības un skaidrības, kas ir Kristū” ir jo sevišķi aktuāls mūsdienās. Pazemīga pakļaušanās Dieva vārdam ir vienīgais veids kā uzveikt sātanu visās tā izpausmēs. Ir tik kārdinoši tiekties uz to, kas šķiet lielāka gudrība, bet nenāk no Dieva vārda; taču tas noved pie atteikšanās no vienkāršības, kas ir Kristū. To, cik spēcīga bija jūdaisma pretošanās Kristus evaņģēlijam, skaidri nolasāms Jaunās Derības tekstā, pat ja ‘jālasa starp rindām’, lai to apjaustu. Tieši vai netieši (1) jūdi ir norādīti kā kristietības lielais ‘Sātans’ vai pretinieks pirmajā gadu simtenī. Piezīmes
|
||||||||||||||||
PIRMĀ NODAĻA: IDEJAS RAŠANĀS VĒSTURE |
||||||||||||||||
1-1 Priekšstata par velnu un sātanu izcelšanās vēsture Vecās Derības laikos | 1-1-1 Izraēls trimdā: Babiloniešu / Persiešu ietekme | 1-1-2 Grieķu ietekme | 1-2 Sātans Jaunās Derības laikos | 1-2-1 Sātans Justīna Martīra uzskatos | 1-2-2 Sātans Irineja un Tertuliāna traktējumā | 1-2-3 Sātans Klementa un Origena traktējumā | 1-2-4 Sātans Laktantija un Atanasija skatījumā | 1-2-5 Sātans Augustīna koncepcijā | 1-3 Sātans viduslaikos | 1-4 Sātans no Reformācijas laikiem līdz mūsdienām | 1-4-1 Sātans „Zaudētajā paradīzē” | 1-5 Protestētāji | 1-6 Velns un Sātans jaunākajos laikos | |
||||||||||||||||
OTRĀ NODAĻA: DAŽAS BĪBELES PAMATA MĀCĪBAS |
||||||||||||||||
2-1 Eņģeļi | Pirmā atkāpe: Jūdas vēstule un Ēnoha grāmata | 2-2 Ļaunuma un grēka izcelsme | Otrā atkāpe: Vēstule romiešiem un Salamana gudrība | Trešā atkāpe: 1. Mozus grāmatas 1-3 nolūks un konteksts | 2-3 Sātans un velns | 2-4 „Šīs pasaules valdnieks”: Jūdu Sātans | 2-5 Elle | Ceturtā atkāpe: Kristus un „gari cietumā” | ||||||||||||||||
TREŠĀ NODAĻA: DAŽI PRAKTISKI SECINĀJUMI |
||||||||||||||||
3-1 Daži praktiski secinājumi | 3-2 Velns un sātans: grūtie jautājumi | ||||||||||||||||
CETURTĀ NODAĻA: NEŠĶĪSTIE GARI |
||||||||||||||||
4-1 Velns, Sātans un nešķīstie gari | 4-2 Ļaunie gari un elki | 4-3 Ļaunie gari un slimība | 4-4 Tā laika valoda | 4-5 Dievs pieņem cilvēka uzskatus | 4-6 Brīnumi un ļaunie gari | PIELIKUMS: „Arī ļaunie gari tic un dreb” | 4-7 Kānaāniešu teoloģijas beigas | 4-8 Ļauno garu izdzīšana | 4-9 Pētījuma objekts: Rešefs | 4-10 Dieva valodas stils | 4-11 Kristus mācīšanas stils | 4-12 Kāpēc Jēzus nelaboja cilvēku nepareizos uzskatus | 4-13 Ļaunie gari: kopsavilkums | PIELIKUMS: ticības ļaunajiem gariem psiholoģiskais pamatojums | ||||||||||||||||
PIEKTĀ NODAĻA: TO BĪBELES PANTU APSKATS, KUR MINĒTI VĀRDI VELNS UN SĀTANS |
||||||||||||||||
5-1 Ievads: Pārprastie Bībeles panti | 5-2 Čūska Ēdenē | 5-3 Dieva dēli un cilvēku meitas | 5-4 Ījaba sātans | 5-4-1 Sātans Ījaba grāmatā: kāds no viņa draudzes locekļiem? | 5-4-2 Ījaba sātans: sātans – eņģelis? | 5-5 Spožā zvaigzne, Bābeles ķēniņš | 5-6 Svaidīts ķerubs | 5-7 Sātans Caharijas 3.nodaļā | 5-8 Jēzus kārdināšana | 5-8-1 Jēzus tuksnesī: pieraksta valodas un kārdinājuma dabas izpēte | 5-8-2 Tuksneša kārdinājumi: iespēja ielūkoties Jēzus domu gājumā | 5-9 Nešķīstie gari | 5-10 Velns un viņa eņģeļi | 5-11 Sātans noņem vārdu | 5-12 Sātans kā zibens | 5-13 Sātans iegāja Jūdā | 5-14 Pēteris un sātans | 5-15 Jūsu tēvs velns | 5-16 Velna nomāktie | 5-17 Velna bērns | 5-18 Sātana vara | 5-19 Nododam sātanam | 5-20 Šīs pasaules dievs | 5-21 Gaismas eņģelis | 5-22 Sātana eņģelis | 5-23 Gaisa valsts valdnieks | 5-24 Nedodiet vietu velnam | 5-25 Velna viltības | 5-26 Velna valgs | 5-27 Nogriezties neceļos sātanam pakaļ | 5-28 Stājieties pretim velnam | 5-29 Saitēs saistīti tumsā | 5-30 Mozus miesas | 5-31 Sātana sinagoga | 5-32 Miķelis un lielais pūķis | 5-33 Velns un Sātans saistīti | Piektā atkāpe: „Grēka cilvēks” |
||||||||||||||||
SESTĀ NODAĻA: DAŽI SECINĀJUMI |
||||||||||||||||
6-1 Daži secinājumi | Sestā atkāpe: Ciešanas (Bev Russell) | ||||||||||||||||