Mājas lapa | |||
Pirms pārsimts gadiem Kalvins mācīja ideju par predestināciju mūsu dzīvē, tādējādi mūsu brīvās gribas lēmumiem nav nekādas ietekmes mūsu pestīšanas jautājumā; mēs esam predestinēti pestīšanai vai noraidīšanai. Šī doma atspoguļojas arī dažās modernās idejās: - Nav nekādas jēgas pielikt pūles Bībeles studijām vai reliģijai, jo ja mums jātiek pestītiem, tas notiks tā vai tā. - Ir velns, kurš liek mums grēkot un sagādā mums lērumu problēmas pret mūsu pašu gribu. Šī nepareizā tendence ir izrunāta 6.nodaļā. - Nav nekādas vajadzības lūgt, lai Dievs parūpējas par kādām mūsu dzīves situācijām, piem. sargā mūs ceļojumos, jo viss vienalga ir iepriekš noteikts. Zināmi vairāki pasaulīgi teicieni, viens no tiem bieži dzirdams lidostās: ‘Ja tava lidmašīna taisās pacelties, tā pacelsies.’ - Evaņģēliskās baznīcas māca, ka nav iespējams ticēt vai saprast Bībeli, ja vien Svētais Gars mums neliek to darīt. Bībelē ir daudz saskanīgu iemeslu, kas ļauj mums noliegt šādu filozofiju: Tas padara bezjēdzīgu visu priekšstatu par paklausību Dievam. Mums Bībelē nepārtraukti tiek atgādināts, ka mums jātur Dieva pavēles, un to darot, mēs Viņu varam iepriecināt vai sarūgtināt. Jēdziens par baušļiem kļūst bezjēdzīgs, ja vien Dievs mums neliek tos ievērot. Kristus piedāvā pestīšanu “visiem, kas Viņam paklausa” (Ebr.5:9). Vēstulē ebrejiem 11. nod. ir parādīts, ka Dieva iejaukšanās mūsu dzīvē un pestīšanas dāvana ir saistīta ar mūsu ticību. Daudzie Bībeles piemēri par lūgšanām Dievam pēc atbrīvošanas grūtos laikos ir bezjēdzīgi, ja jau viss ir iepriekš noteikts. Tāpat arī pestīšana, kas ir mūsu ticības Kristum rezultāts ir kļuvusi bezjēdzīga. Kristība ir priekšnosacījums pestīšanai (Mk. 16:16; Jņ 3:3-5). Kalvinisti
to noliedz. Tai pat laikā pestīšana tika padarīta iespējama pateicoties
Kristus darbam (2.Tim.1:10), nevis caur abstraktu pieņēmumu par predestināciju.
Mums apzināti ir jāizvēlas saistīt sevi ar Viņu, ko mēs arī daram kristību
brīdī. Rom.6:15-17 runā par saimnieku maiņu kristību brīdī, mainot dzīvi
grēkos pret dzīvi paklausībā. “Jūs, kas bijāt grēka vergi, no sirds
esat kļuvuši paklausīgi tai mācībai, kurā esat mācīti”. Doma par kļūšanu
paklausīgam norāda uz brīvās gribas darbību, nevis uz kādu beznosacījumu
predestināciju. Sekošana notiek caur klausīšanu Evaņģēlija vēstij. (Ro.6:17). Mēs tiksim tiesāti pēc mūsu darbiem (Atkl.22:110. Kāpēc, ja jau mūsu
brīvās gribas darbības nav svarīgas saistībā ar mūsu pestīšanu? Pāvils
teica, ka jūdi, noraidot Dieva vārdu, sevi notiesāja kā nederīgus mūžīgai
dzīvībai (Ap.d. 13:46). Viņi tiesāja paši sevi – un Dievs viņus neaizkavēja.
Ja mēs sakām, ka Dievs predestinē dažus cilvēkus pestīšanai un dažus
– nolādēšanai, tad Dievs iedarbīgi cilvēkus virza kļūt par grēciniekiem,
tāpat kā Viņš tos virza būt taisnīgiem. Ādama grēka dēļ “pasaulē ienācis
grēks un ar grēku - nāve, tā visu cilvēku dzīvē ienākusi nāve, jo visi
viņi ir grēkojuši” (Rom.5:12). Cilvēki mirst savu grēku dēļ (Rom.6:23),
nevis tāpēc, ka Dievs tiem lika “lai nāk; kas grib, lai ņem dzīvības ūdeni bez maksas” (Atkl.22:17),
atsaucoties uz dzīvības vārdu, kas rakstīts evaņģēlijā. Šeit nepārprotami
saskatāma brīvas gribas darbība nevis predestinācija. Līdzīgi kā Ap.d.2:21
rakstīts: “Un ikviens, kas Tā Kunga Vārdu piesauks, tiks izglābts” caur
kristību Viņa vārdā.
|
|||